Opinió
Marta Royo Espinet, Mosaiking Comunicació
Fa anys que escric en català. Ja des de la facultat, estudiant Econòmiques, que gairebé sempre escric en català. A la vida privada i a la vida professional. El català és la meva llengua materna i escrivint en català és com em sento més còmoda. A més, si parlo, penso i somio en català, és lògic que també escrigui en català, oi? També m’enfado més de gust en català. Trobo que els renecs sonen molt millor. Quan escric en castellà, per encàrrec o per algun motiu concret, ho faig sense cap problema, però sento que allò que flueix dels meus dits no és… tan meu.
Des de Mosaiking, la meva agència, tot surt en català: el domini.cat, registrat; el web, en català; els meus perfils a les xarxes socials, en català, i piulo i pujo contingut a les xarxes en català. Faig els articles, els mails, els pressupostos i les factures en català. I el meu llibre, Aroma de marca, està escrit en català.
No us penseu, que també tinc detractors: “Com és que només escrius en català?”, “Ja saps que pots perdre clients?”, “En castellà t’entendria més gent?”. Ho sé i els entenc, però no comparteixo el seu punt de vista. No em surt fer-ho d’una altra manera. També és una forma de posicionar-me. Al costat dels qui, com jo, aposten per la nostra llengua i volen mantenir-la viva en tots els àmbits d’actuació, no només en els col·loquials
I, ves per on, a finals del 2020, el Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya ens va encarregar una campanya de publicitat per promoure l’ús del català entre adolescents i joves a Instagram, YouTube i TikTok. A la xarxa, la gran majoria de gent jove piula i publica en castellà, i es va voler trencar aquesta tendència. També es va pretendre potenciar i reconèixer el mèrit i l’autenticitat als creadors de contingut en català (influencers) dins l’entorn digital per als nostres joves i adolescents.
Si parlen el català amb els seus amics, per què no fer-lo servir també a la xarxa? I, per descomptat, que no els talli fer-ho!
El nostre repte va ser crear un concepte creatiu potent que engresqués a publicar en català, amb uns personatges o perfils on ells es poguessin veure emmirallats, amb una creativitat notòria i desenfadada acompanyada d’una etiqueta ben identificativa.
Amb la campanya de publicitat “A la xarxa, peta-ho en català”, els convidem a publicar en català d’una manera desenfadada i directa, perquè està de moda i perquè triomfaran, perquè ells seran els protagonistes de les xarxes. I, a més, amb frases descarades com “perquè em dona la gana” o “perquè faig el que vull”, en el seu argot, en el seu llenguatge, però que publiquin en català.
Segons sembla, va funcionant… #JoHoPetoEnCat
https://twitter.com/llenguacatalana/status/1340250272250159104?s=20