Cultura
Marta Trius
El negre no és l’absència de llum i cromatisme, sinó tot el contrari. És el color que conté tots els altres i el que capta millor la llum i l’ombra. Per a donar fe d’això, la Fundació Rocamora i la Fundació Antoni de Montpalau han inaugurat una exposició temporal que, sota el títol El negro, del luto a la seducción vol reflectir la importància del negre en la indumentària femenina des de finals del segle XIX fins a l’actualitat.
L’exposició, que pot visitar-se fins al 30 d’abril, consta de dues parts ben definides. La que hi ha a la planta baixa, basada principalment en el negre relacionat amb el dol, amb peces de destacats noms de la costura com Manuel Pertegaz, Asunción Bastida, El Dique Flotante, Pedro Rovira, Carmen Mir o Santa Eulalia. Són peces triades amb detall per a conèixer de prop la utilització d’aquest color fins a la segona dècada del segle XX.
A la planta primera, l’exposició canvia de terç i trobem vestits i abrics de tarda o de festa en els quals el negre passa a ser el color de l’elegància i la seducció més original i icònica, amb dissenys originals d’alt nivell. Combinacions de textures i materials com el tul, l’organza i fins i tot les plomes, la petite robe noir, els jocs de formes i buits entre els quals circula la llum i l’ombra o els volums que donen a les peces un aire contundent i real.
Una exposició per a gaudir d’indumentàries úniques i inigualabes -moltes d’elles procedents de donacions particulars- en el senyorial entorn de la Fundació Rocamora.