Publicitat

El Palauet Fígols

spot_img

Publicat el 12.10.2018 12:00

Notícies de Sant Gervasi

Roser Díaz Martín

Segur que molts de nosaltres ens encuriosim quan veiem un magnífic edifici a la cantonada dels carrers Vallmajor i Via Augusta, en els jardins de l’actual Departament d’Ensenyament de la Generalitat. És el que resta d’un monumental palau construït per Enric Sagnier i Vilavecchia l’any 1919. Aquesta finca es coneixia com “Els Pins” i era la residència del comte de Fígols a Barcelona. Aquest títol va ser atorgat pel rei Alfons XIII a favor de José Enrique de Olano y Loyzada el 25 de febrer de 1909. El primer comte de Fígols tenia importants explotacions mineres a Cercs, Fígols, La Nou. També va ser cofundador de l’empresa Altos Hornos de Vizcaya. Actualment aquest llinatge arriba a la quarta generació. De la impressionant finca, amb forma de castell, rampes d’accés, tres pisos, planta porxada i baluard lateral, avui només ens queda aquesta bonica casa, amb escut blasonat a la porta.

Des del punt de vista arquitectònic, la casa segueix la moda entre modernista i racionalista de principis del segle xx. Pintada de color natural com els masos del segle XVII, és lleugerament alta. El cos central està flanquejat per dues ales absidals i la corona una coberta de teula catalana a dues aigües. S’emmarca en un entorn enjardinat del qual se separa per les escales que arriben fins a la porta central.

Publicitat

IBM, Ensenyament i AXA

De l’any 1941 en aquesta casa hi va haver l’escola Virtèlia. L’any 1971 es va enderrocar el palau i en el seu lloc l’arquitecte Josep Antoni Coderch va contribuir a aixecar l’edifici IBM. Aleshores va quedar relegat a una mena de magatzem extern. Els empleats d’IBM el coneixien com “La Masia”. L’octubre de 1994 el gegant dels ordinadors va deixar l’edifici i la Generalitat el va adquirir per convertir-lo en la seu del Departament d’Ensenyament.

Aleshores el palauet va tornar a patir reformes: es va estructurar com un edifici d’oficines, forma que manté en aquests moments. Fa tres anys la propietat va canviar de nou: l’asseguradora AXA va comprar els edificis a la Generalitat, qui ara els ocupa com a llogatera. El palauet, però, continua com una petita joia del passat.

 

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

La Drogueria Rovira de Galvany suma un prestigiós premi internacional

El guardó nacional dels Global Innovation Awards és l'últim d'una llarga llista de reconeixements per a l'emblemàtic establiment

El Jardí 123, desembre 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2026/01/1626-El-Jardi123_Desembre25_0212-_ok.pdf

La casa Dolors Solà

Arquitectura domèstica i detalls modernistes en un dels pocs habitatges unifamiliars conservats al carrer Ferran Puig

El Jardí 119, juliol de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_119_Juliol25_ok.pdf
spot_img

L’Ajuntament estudia obrir parcialment els parcs pròxims a Collserolsa tancats per la pesta porcina

Les restriccions per la pesta porcina mantenen tancats des de fa un mes parcs com el Castell de l'Oreneta i el de Joan Reventós

Mor atropellada una dona de 83 anys a la Bonanova

El sinistre va tenir lloc entre els carrers Ciutat de Balaguer i Sant Màrius

La incertesa sobre el final de les obres de l’L8 asfixia els botiguers del carrer Muntaner

Els comerciants denuncien una situació "insostenible" pel tall del carrer mentre el Districte afirma que ja s'estan prenent totes les mesures possibles

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí