Publicitat

Els cultius curatius dels caputxins

spot_img

Publicat el 22.4.2018 10:07

Especial Sant Jordi

Jesús Mestre

La saviesa de la congregació caputxina sobre els horts de plantes medicinals, que s’amagava en manuscrits inèdits, ha estat recuperada per l’historiador i frare caputxí Valentí Serra de Manresa, en un llibre en forma de diccionari-enciclopèdia. El llibre, titulat El huerto medicinal. Sabiduría capuchina de la A a la Z, (Editorial Mediterrània), és una recopilació dels coneixements medicinals practicats pels antics frares caputxins i que l’autor ha estudiat i ordenat alfabèticament.

Publicitat

Fra Valentí Serra, col·laborador habitual de El Jardí, és autor de diversos llibres divulgació de la cultura popular en temes com ara el pessebrisme, la cuina caputxina, l’horticultura i la jardineria conventuals i, sobretot, l’anàlisi de les aportacions dels frares caputxins a la tradició remeiera. Aquest llibre, doncs, s’ha d’entendre com el fruit de molts anys d’investigació de la història dels caputxins a Catalunya, cosa que el va portar a estudiar aspectes de la seva vida quotidiana, com la gastronomia, el cultiu de la terra i la manera d’afrontar les malalties «lleus» amb els remeis populars.
En el llibre s’ofereix una alternativa a la medicina convencional i proposa a la ciutadania les «beneficioses propietats» de pràctiques i atencions ancestrals, que «avui estan intoxicades pels components químics», encara que, segons ha aclarit l’autor, «les teràpies naturals arriben fins on arriben, i la medicina convencional és la que ha de tractar les malalties més greus».

Publicitat

Presentació del llibre a Pompeia

El dimecres 18 d’abril El huerto medicinal es va presentar a Pompeia, de la mà d’Amadeu Carbó, folklorista i escriptor i company de tertúlia de fra Valentí a la ràdio. També hi eren presents a la taula fra Manuel Vallejo i Mònica Estruch, de l’editorial Mediterrània. El públic pràcticament va omplir l’àmplia sala dels caputxins, i es van vendre molts volums.

L’acte va ser molt amè, ple d’anècdotes i fra Valentí ens va revellar alguns dels seus secrets com a historiador i el seu mètode basat en “espigolar”. Quan consulta un document en un arxiu, porta un bon plec de sobres amb els noms de matèries molt diferents: filosofia, teologia, espiritualitat, gastronomia, horticultura, etc. Així, quan apareix una informació que considera valuosa, fa una fitxa i la posa en el sobre corresponent. D’aquesta manera treu el màxim de suc del document consultat, contràriament al que solen fer els historiadors que només van darrere d’una matèria i deixen a part tota l’altra informació. Això li ha permès, amb els anys tenir un munt de fitxes de matèries com ara els horts, i això ha facilitat molt fer un compendi com el de El huerto medicinal.

Fra Valentí assegura que les malalties lleus, «de la vida quotidiana», com la mucositat, la grip, el refredat, la mala digestió, el mal d’estómac o la tensió, es poden solucionar amb herbes i plantes, que fins i tot serveixen per equilibrar els nivells de sucre a la sang o millorar la circulació sanguínia. Aquestes plantes tenen el “certificat de la història”, ja que se’n fa ús des de l’edat de pedra.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Sant Jordi 2025, una jornada multitudinària i radiant: “Ha vingut moltíssima gent”

Cultura Natalia Avellan Ha arribat de nou una de les festivitats més estimades pels catalans i les catalanes. Aquell dia de l'any en què convergeix literatura,...

“Va por los ciudadanos”, una apologia a la vida de camp que ha de llegir qualsevol urbanita

L'autora i veïna de les Tres Torres, Sandra Llubiá, recull idees gastronòmiques combinades amb tocs d'humor

Les ressenyes de la Casa Usher per Sant Jordi 2025

Una tria de lectures que han agradat a la llibreria de Galvany en els últims temps, ideals per regalar en el dia més bonic de l'any pels catalans

Sant Jordi 2025 a Sarrià-Sant Gervasi

Durant el mes d'abril i a principis de maig, les entitats i els comerços organitzen una extensa programació d'activitats
spot_img

Èxit a Sant Gervasi per la Festa Major: el barri torna a bategar

Del 5 al 15 de juny, el veïnat ha gaudit d'un ampli ventall d'activitats i d'un pregó protagonitzat per Aina Da Silvia, d'Eufòria

El veïnat de Vallvidrera consensua una proposta polifacètica per la Buenos Aires

Després d'un procés participatiu, el projecte que plantegen els veïns a l'Ajuntament implica combinar allotjament per joves i grans amb un espai esportiu i un centre que permeti l'estada diürna de la gent gran

El veïnat del Tibidabo fa un pas més per a la recuperació del Tramvia Blau: “Tenim gairebé 3.000 firmes”

L'Associació de Veïns de l'Avinguda Tibidabo critica la falta de transparència política i reclama que torni l'emblemàtic vincle i consolidar l'avinguda com un espai "funcional, cuidat i autèntic"

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]