Publicitat
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

‘Fletxes fallides’, un relat d’Elsa Corominas per als lectors d’El Jardí

"L'amor a primera vista és molt celebrat en la literatura i la poesia, les fiblades d'amor emocionen, però poc es parla de les trapelleries de Cupido"

Publicat el 15.7.2023 6:00 · Actualitzat el 30.8.2023 20:36

El relat

Elsa Corominas

Por qué no puede apagarse lo que nunca se ha encendido
(de la cançó ‘A Nadie‘ de Jesusa Rodríguez i Liliana Felipe)

Darrerament notava que es posava nerviosa en veure’l i la primera vegada que va sentir clarament que se’l mirava amb nous ulls va ser en una conversa sobre si l’amor era dolor. Aquell intercanvi d’idees sobre el desig i el romanticisme, aquell cert desànim seu envers l’enamorament, la van empènyer a explorar més sobre aquella persona que coneixia des de feia molts anys, un vell company de feina que havia anant tornant-se un amic.

Publicitat

Feia uns dies que li havia explicat la llegenda de Cupido a la seva filla quan ella li havia dit que estava nerviosa perquè un noi, que a ella no li agradava, li havia proposat que sortissin. La noia s’enfrontava per primer cop a aquest sentiment que és viscut com una sortida al món, on cal esforçar-se molt, sobretot quan una situació et desagrada i t’incomoda. Cupido, petit déu de l’amor segons la mitologia romana, fill de Venus i de Mart, duia fletxes de dues classes: unes de daurades que provocaven l’amor instantani i unes altres de plom que provocaven indiferència.

Ara ella se sorprenia de com Cupido podia haver també estat llançant fletxes de plom durant molt de temps a dues persones i, de cop, llançava una fletxa daurada que ho feia trontollar tot. Com explicar millor que amb el símil d’una fletxa un sentiment tan d’improvís cap a algú a qui sobtadament vols agradar, a qui vols veure i tenir a prop?

L’amor a primera vista és molt celebrat i lloat en la literatura i la poesia, les fiblades d’amor agraden i emocionen, però poc es parla de les trapelleries de Cupido quan, de manera juganera, fa un canvi de fletxa i ho regira tot. I li estava passant, aquella conversa sobre la vivència de l’amor com a fet dolorós, sorgida amb una copa de vi després de la presentació d’un llibre en acabar la jornada, l’havia entendrida, i encara més la confessió d’ell que llegia poesia constantment, com una dèria. L’obsessió poètica i el sentiment amorós vist com a danyós li havien fet sorgir unes ganes intenses de saber més d’ell, se sentia com un volcà en erupció i va recordar com, feia molts anys el Popocatépetl va explotar, va fer una erupció de gas i moltes cendres, després d’uns setanta anys d’inactivitat. Va despertar el volcà, es deia. I des de llavors no ha cessat la seva activitat, qualificada pels experts de «moderada però constant», amb emissió de fumaroles, compostes de gasos i vapor d’aigua, i sobtades i imprevistes expulsions menors de cendra i material volcànic. Això li estava passant, el volcà explotava després d’anys d’inactivitat. Es mantindria emetent fumeroles i fent explosions de cendra i lava durant molts anys? Ara mateix era el que més desitjava i va estar donant voltes mentals buscant la millor estratègia per esbrinar si Cupido havia apuntat en la mateixa direcció per l’altra banda, buscant indicis de reciprocitat en el sentiment, imaginant com i quan l’hi podria fer saber.

Però no va gosar.

El divendres d’aquella setmana va arribar a la màquina del cafè a l’hora habitual que se solien trobar després de la reunió mensual d’equip. Ell va inserir les monedes a la màquina perquè baixés el cafè iniciant així el ritual mecànic de l’ompliment del gotet, i quan la cullereta es va desplomar dins del got i es va obrir la comporta per permetre treure’l, quan ell s’inclinava per accedir a la beguda, ella va pensar que li agradaria fer-li una abraçada fortíssima i declarar-li el seu amor i començar a construir tot el que s’imaginava que podien fer, gaudir i aconseguir junts. Però no ho va fer.

A la nit, abans d’adormir-se, va imaginar un cistell on Cupido llençava les seves fletxes daurades fallides per falta d’atreviment.

Notícies relacionades

Tic-tac

Un nou relat d'Elsa Corominas

Prendre la paraula

Un nou relat de Maria Àngels Viladot

La llum que ens perdem

Un nou relat de Maria Àngels Viladot

Uns fets que han portat cua

El relat d'Elsa Corominas
spot_img

El paper de l’equip interdisciplinari i la importància del vincle

L’atenció a les persones amb Alzheimer: confiança, cures personalitzades i acompanyament familiar per preservar el benestar i la dignitat

Llegums i cuina catalana

Valorades per la seva versatilitat en temps de crisi i abstinència, els llegums es van convertir en el gran aliment de la cuina caputxina

L’agró blanc: característiques i curiositats

És un ocell present a tots els continents i, tot i que a Catalunya era molt escàs, s’ha anat recuperant: des de començament de segle nidifica al delta de l’Ebre i, més recentment, també als aiguamolls de l’Empordà i als deltes del Llobregat i del Besòs

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí