Publicitat

Una guia per temps de bolets

Josep Maria Vidal i Fina Comas publiquen un llibre sobre 25 bolets, la seva descripció, qualitats i com cuinar-los

spot_img

Publicat el 8.10.2025 5:30

Cuina

Fra Valentí Serra de Manresa

Fina Comas i Josep Maria Vidal, Els millors 25 bolets. Guia per trobar-ne i per cuinar-ne. La Bisbal d’Empordà: Edicions Sidillà 2025, pp. 166 ISBN 978-84-129806-4-6

Publicitat

Acaba de sortir publicada, precisament en temps de bolets, aquesta magnífica i orientadora guia per a trobar i cuinar els bolets que, tal com afirmen els autors “és el delit dels catalans” i, qui sap, si també un dels costums més ancestrals del nostre poble. Si bé en els nostres boscos i garrigues trobem un centenar de fongs mengívols, Josep Maria Vidal i Fina Comas només han volgut seleccionar-ne 25 que, sens dubte, són els més estimats en els plats de la nostra cuina popular.

Publicitat

Josep Maria Vidal és un botànic expert en micologia i de la tria de bolets que ha efectuat -principalment la múrgola, el rossinyol, el pinetell, el rovelló, la llora, el sureny, el cep, la llenega, el fredolic, el carlet vermell, la carrereta i l’ou de reig– n’ofereix una acurada descripció i, alhora, indica quines són les varietats i qualitats, i assenyala les característiques de l’entorn on podem trobar-los.

Fina Comas, autora del bloc gastronòmic CuinaCinc, per la seva banda, aporta un conjunt de receptes d’enorme interès on combina enginyosament els bolets -fets a la brasa, guisats, fregits o confitats- amb la carn, el peix i àdhuc amb les verdures, com per exemple, un ofegat de verdures amb múrgoles, una amanida d’escarola de cabell d’àngel amb pinetells confitats, unes saboroses penques de bleda amb bolets.

Són de gran interès les orientacions que els autors ens abasten sobre com conservar els bolets atès el seu caràcter efímer: ja sigui confitant-los, congelant-los, assecant-los, conservant-los amb sal, amb oli d’oliva, amb vinagre o bé amb escabetx (vegeu les pp. 12-17).

L’obra es clou amb una bibliografia selecta sobre el tema (vegeu les pp. 164-166) on, sorprenentment, es fa esment d’algun article sobre gastronomia publicat en el nostre diari El Jardí de Sant Gervasi i Sarrià. Us recomano servir-vos d’aquesta nova guia, tenint ben present allò que llegim a la pàgina 10: “Els bolets cal conèixer-los. Si no esteu segurs d’algun bolet, rebutgeu-lo”.

Fra Valentí Serra de Manresa és arxiver dels caputxins.

Portada del llibre “Els millors 25 bolets” de Fina Comas i Josep Maria Vidal
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El caqui: característiques i curiositats

Originari d'Àsia, aporta magnesi i potassi a l'organisme, i també nombroses vitamines que contribueixen al creixement dels ossos

Com distingir els bolets perillosos dels comestibles

Advertiments i consells per a una recol·lecció segura

Un viatge inèdit pel món de les begudes pairals

Fra Valentí Serra presenta "Begudes pairals i conventuals", un recull de les begudes de la tradició mediterrània

La canyella: propietats, usos i curiositats

En el camp de la medicina popular la canyella s’ha utilitzat contra els refredats i processos febrils, per alleujar els trastorns digestius i per deturar la diarrea
spot_img

Sofia i Adrià, activistes de Sant Gervasi a la Flotilla a Gaza: “Si guanya el sionisme, guanya l’extrema dreta”

“Dessensibilitzar-nos a les imatges de Palestina és dessensibilitzar-nos a la violència policial local”: els santgervasiencs que es van embarcar per arribar a Gaza parlen amb El Jardí

Torb de comiat amb confeti

El relat d'Elsa Corominas

Recepta: crema de castanyes

Fàcil de fer i saborosa ara que -per fi- arriba el fred habitual de novembre

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí