Publicitat
spot_img

Incapacitats, per Silvia Pinilla

La incapacitat ja no existeix, ja que les tuteles que existeixen actualment desapareixeran de forma progressiva

Publicat el 17.11.2021 5:30

Opinió

Silvia Pinilla

​​El passat 3 de setembre va entrar en vigor la llei per la qual es reforma la legislació civil i processal per al suport a les persones amb discapacitat en l’exercici de la seva capacitat jurídica.

En l’aplicació de la convenció internacional sobre els drets de les persones amb discapacitat, el 13 de desembre del 2006 a Nova York, la nova llei va incorporar un canvi important en la nostra legislació: la desaparició de la tutela per a les persones amb discapacitat.

Publicitat

En aquesta convenció es va establir que les persones amb discapacitat tenen capacitat jurídica en igualtat de condicions en tots els àmbits de la seva vida. Consegüentment, s’han hagut d’adoptar canvis legislatius per tal que es pugui proporcionar el suport necessari en l’exercici d’aquesta capacitat jurídica.

Actualment, s’estableix un sistema de provisió de mesures de suport perquè les persones amb discapacitat puguin exercir els seus drets i la seva capacitat jurídica. I, per tant, que puguin prendre les seves pròpies decisions.

No hem d’oblidar que la nova normalitat elimina la incapacitat judicial, de manera que les persones amb discapacitat poden signar un contracte, atorgar una escriptura o contreure matrimoni. És possible, però, que per a dur a terme aquestes accions es necessiti recórrer a diverses mesures de suport, a les quals fa referència la normativa.

D’aquesta manera, la nova regulació atorga preferència a les mesures voluntàries. És a dir, a les que pot prendre la mateixa persona amb discapacitat (poders o mandats preventius o, fins i tot, previsió d’auto curatela).

A més, s’estableix guarda de fet, la figura del defensor judicial, o bé, la figura de la curatela, que proporcionarà assistència, suport, cura i ajuda en l’exercici de la capacitat jurídica. La curatela únicament s’establirà per l’autoritat judicial en els casos en què no hi hagi una altra mesura de suport suficient per a la persona amb discapacitat, atenent sempre a les concretes necessitats de suport. Excepcionalment, i si resulta imprescindible, es determinarà en resolució judicial motivada els actes concrets en què el curador assumirà la representació de les persones amb discapacitat, sense que pugui ser una resolució general de privació de drets.

Així doncs, els supòsits en què la persona amb discapacitat sigui representada queden reservats per a supòsits estrictament necessaris. 

I la gran pregunta és, què passa amb les persones que estaven incapacitades? No hem d’oblidar que al nostre país hi ha un elevat nombre de persones incapacitades judicialment o amb la pàtria potestat prorrogada. En aquest cas, la incapacitat ja no existeix, ja que les tuteles que existeixen actualment desapareixeran de forma progressiva. Per això, la nova llei preveu terminis d’entre un -si ho sol·liciten els interessats- i tres anys -si s’insta el ministeri fiscal- per poder adaptar les situacions actualment ja existents a la nova regulació.

Silvia Pinilla és advocada al despatx d’Advocats i Economistes Alonso-Cuevillas

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

L’atribució del domicili conjugal: conflictes en cas de nova parella

"El domicili ha deixat de tenir la consideració de domicili familiar per servir als usos d'una nova unitat familiar"

Sarrià – Sant Gervasi visibilitza les persones amb discapacitat

Sarrià-Sant Gervasi s'ha solidaritzat amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat convocant diverses activitats
spot_img

Neix el Grup d’Habitatge dels Barris de Muntanya

Es presentarà en una assemblea oberta el 25 de febrer a les 19:30 al Mercat Cultural de Vallvidrera

Coco Comin: “Les escoles de dansa són un espai de creixement personal i de cohesió social”

Entrevistem a la fundadora de l'escola del carrer Benet Mateu, referent del jazz americà i del musical, que ja ha format tres generacions d’artistes

Més de 10.000 captures de vespa asiàtica en un any: el balanç d’un projecte amb resultats exitosos a Collserola

Un projecte comunitari, amb suport científic i voluntariat format, ha aconseguit reduir de manera significativa la presència d'aquests insectes, generant un benefici net per la diversitat global del ecosistema

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí