20.6 C
Sant Gervasi
| Dilluns 28 de setembre de 2020 |

La carabassa

Salut i nutrició

Marta Castells

Pertany a la família de les cucurbitàcies, una família de plantes amb més de 850 espècies. La seva època àlgida és durant la tardor i l’hivern.

Conté un 90 % d’aigua (cuinada adequadament hidrata), hidrats de carboni (midó majoritàriament) i, en menys quantitat, greixos (bàsicament poliinsaturats).

Publicitat

Aporta vitamines K, B2, B9, B5 i B6, aquesta última és essencial per al bon funcionament del metabolisme, perquè desintoxica el fetge i reforça el sistema immunitari, entre altres funcions. També conté vitamina C, que és antioxidant i ajuda en l’absorció del ferro. A més, compta amb una vitamina denominada D-quiro-inositol, que augmenta l’eficàcia de l’hormona insulina secretada pel pàncrees; per aquesta raó es considera un aliment indicat per mantenir baix el nivell de glucosa en la sang i prevenir la diabetis.

És molt rica en carotens; el més conegut, el beta-carotè, es transforma en provitamina A, i això la fa indicada per disminuir els problemes de la vista i la pell seca, i augmentar la salut dels cabells i les mucoses; també és essencial en la reproducció i en el creixement dels ossos i de les dents. Els beta-carotens també són antioxidants i ajuden a prevenir els danys causats pels radicals lliures. També aporta minerals, com manganès, potassi, magnesi i coure.

És una verdura molt digestiva per la seva riquesa en mucílags, que suavitzen i protegeixen la mucosa del tracte intestinal, i com que són rics en pectina tenen efectes antioxidants i antiinflamatoris, a més de reduir la velocitat d›absorció dels sucres.

És depurativa, laxant (conté fibra) i diürètica. També és beneficiosa per mantenir en bon estat el sistema cardiovascular, resulta molt útil en problemes de pròstata (amb un extracte elaborat a partir de les seves llavors), redueix el colesterol LDL i prevé el càncer.

Segons la Medecina Tradicional Xinesa (MTX), té una naturalesa tèrmica neutra/calorífica. És bona per a l’estómac, la melsa i el pàncrees, i el seu gust dolç ajuda a equilibrar el balanç de sucre en la sang.

A la cuina

Com passa amb tots els aliments rics en vitamina C, és bo combinar-la amb aliments rics en proteïnes, perquè aquesta vitamina ajuda en l’absorció del ferro. És una vitamina que es perd i s’oxida fàcilment amb la cocció, us recomano cuinar-la al vapor, bullida o escaldada; però sempre amb coccions curtes, com a màxim 7 o 8 minuts.

És un aliment molt versàtil, en podeu fer cremes, estofats, fritures, cuinar-la al forn, etc. Si us costa pelar-la, escaldeu-la abans en una olla ben grossa, perquè us hi càpiga sencera.

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.