23.3 C
Sant Gervasi
| Dissabte 01 d'octubre de 2022 |
Publicitat

La dieta postvacacional: no existeix una dieta especial

Consells alimentaris per fer que la tornada a la rutina sigui molt més senzilla i agradable

Publicitat

Cuina i Nutrició

Anna Vilarrasa

La temporada d’estiu, i més en concret l’època de vacances, sol ser sinònim de relaxament en moltes rutines. Impulsats pel bon temps, una major flexibilitat horària i un canvi en el tipus d’àpats que fem, també es veuen afectats els hàbits alimentaris.

Per això és habitual que amb l’arribada del nou curs moltes persones aprofitin per estimular la posada en pràctica de nous propòsits i començar el setembre amb energia, ordre i recuperar el pes corporal, que pot haver variat.

Publicitat

Aquests consells que compartim a continuació us poden ajudar en tot el procés i fer que la tornada al dia a dia després de l’aturada estiuenca sigui molt més senzilla i agradable.

Com tornar al setembre amb energia i salut

No hi ha una dieta especial per tornar a començar el curs: ni detox, ni energètica, ni hipocalòrica. El que cal és reprendre les pautes d’una alimentació saludable o anar-les implantant si no estaven molt establertes. Només seria recomanable obtenir un pla personalitzat en cas d’haver guanyat més pes del considerat normal.

Publicitat

Seguir un patró com el de la dieta mediterrània pot ser un bon punt de partida. Les verdures han de ser abundants (tant en el dinar com en el sopar), i s’ha de donar preferència als cereals integrals i als llegums així com al peix blau i a la fruita seca. L’oli d’oliva és el millor aliment per cuinar i amanir, i la fruita és perfecta per a les postres i per menjar a mig matí o mitja tarda.

Encara que continuï fent calor i els dies siguin llargs, és aconsellable començar a reduir el consum d’aquells productes més relacionats amb les vacances: gelats, aperitius, refrescos o begudes alcohòliques. Així mateix, hem de recuperar una rutina horària a l’hora de fer els àpats (i les tasques diàries en general) i intentar no sopar gaire tard ni molt a prop de l’hora d’anar a dormir. Això permet millorar la digestió i el descans.

També hem de trobar i provar tècniques de relaxació. L’estrès pot tenir moltes conseqüències negatives per la salut. També és imprescindible tenir una vida activa i fer exercici físic de manera regular sempre que sigui possible.

Totes aquestes propostes són canvis i rutines positives que ofereixen beneficis a llarg termini. Però això no ha de fer que el mes de setembre sigui rígid ni restrictiu. No cal fer una dieta estricta ni suprimir les trobades socials al voltant del menjar. Es tracta d’aprofitar l’energia i els bons propòsits d’un nou curs per començar a menjar millor i cuidar la salut en general.

Els hàbits que es poden mantenir a llarg termini són els que ofereixen millors resultats. Per això no funcionen els canvis bruscos, sinó que s’han d’adaptar a la realitat i condicions de cada individu. A més, moltes persones es veuen afectades pel retorn a la feina i pateixen estrès postvacacional. Encara que aquest sigui lleu, no és convenient afegir més pes amb una dieta i uns canvis rígids.

Anna Vilarrasa és dietista

Subscriu-t'hi

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu?

PDF per 30€ l'any
PDF + PAPER per 45 € l'any

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.