Divendres 24, maig 2024
19.6 C
Sant Gervasi
19.6 C
Sarrià
Publicitat

10 petits trucs per guanyar pes i energia

L’objectiu final és afegir nutrients i energia als àpats sense augmentar molt el volum dels plats

Publicitat

Salut

Anna Vilarrasa

Existeixen molts motius pels quals una persona pot necessitar guanyar pes o posar fre a una pèrdua de quilos involuntària: malalties, tractaments mèdics o farmacològics poden portar falta de gana i pèrdua de pes; períodes de nervis i estrès; baixada de pes anterior i ganes de recuperar aquests quilos perduts; inici d’una activitat física que representi una despesa energètica important, o recuperació d’un període de convalescència o sensació de manca d’energia.

En tots aquests casos, l’objectiu és afegir nutrients i energia als àpats sense augmentar molt el volum dels plats. També és important que la seva preparació no comporti molta dificultat ni temps i que es dugui a terme amb aliments habituals. Tot això sense oblidar que sigui saborós i fàcil de menjar.

La situació ideal seria fer una planificació per cada persona que tingués en compte les característiques, context i gustos individuals. Però aquests trucs que us oferim a continuació poden servir de manera general en moltes ocasions i ser un bon punt de partida.

  1. Menjar sovint al llarg del dia en forma de petits àpats: a mig matí, mitja tarda o inclús abans d’anar a dormir.
  2. Si les porcions de menjar actuals són molt petites s’han d’anar augmentant a poc a poc per facilitar que el cos s’adapti i reguli la sacietat i la gana.
  3. Escollir de manera preferent aliments energètics i que aportin nutrients: fruits secs, formatge, ous, iogurts grecs, pa integral, flocs de civada, llegums, peix blau, arròs, etc..
  4. Les verdures i les fruites són importants però en alguns casos no són prioritàries. Es tracta d’aliments poc calòrics, amb molt aigua i fibra. Per això poden afavorir la sensació de sacietat precoç i desplaçar altres aliments més energètics. No es tracta de treure’ls de la dieta, només de fer-ne el consum recomanat.
  5. Planificar el que es menjarà al llarg del dia pot ajudar a fer millors eleccions. A més si es tenen a mà tots aquests ingredients serà més fàcil fer-los servir.
  6. Intentar cuinar i fer plats variats evita la monotonia i ajuda a despertar les ganes de menjar. És preferible escollir els aliments preferits que segur que es menjaran, que no posar-se a provar coses noves.
  7. Amanir els plats amb un bon raig d’oli d’oliva o salses com el romesco, la maionesa i el pesto. També es pot afegir farina d’ametlla o formatge a les cremes de verdures o altres plats (ja siguin gratinats o sense gratinar).
  8. Acompanyar la carn, el peix, els llegums o el tofu amb sofregits i salses.
  9. Completar la fruita i els iogurts amb una mica de fruita seca, xocolata, mel o coco ratllat. També es poden fer batuts ja que en algunes persones poden ser més fàcils d’ingerir.
  10. Posar olives, fruita seca, alvocat, tonyina o ou dur a les amanides i plats de verdures.

Malgrat que es tracta de petits trucs segurs per la majoria de persones, davant d’una pèrdua de pes important, involuntària o sense motius aparents, s’ha de consultar sempre amb el metge per descartar qualsevol problema de salut.

Anna Vilarrasa, dietista

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

Publicitat

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

No hi ha articles per mostrar