Publicitat
spot_img

L’art d’insultar, per Aitor Romero

"Tampoc s’entén massa bé aquells que insulten en una llengua que el seu interlocutor no entén i es vanten de la seva audàcia. L’acció de l’insult requereix comprensió mútua i, per tant, és necessari utilitzar un codi que la víctima escollida pugui entendre perfectament"

Publicat el 13.10.2025 7:00

Sarrià Blues

Aitor Romero Ortega

L’altre dia, quan tornava de la feina, em vaig creuar amb un veí a l’ascensor. Jo sortia i ell entrava. Anava tan despistat i dintre del meu món que se’m va passar saludar-lo com cal i no me’n vaig ni adonar. M’ho va fer saber. Em vaig disculpar. Ell, però, va considerar que era adient continuar traient-li punta al llapis. I m’ho va tornar a dir. Em vaig tornar a disculpar. Força alterat em va dir que era un maleducat, a diferència de la meva dona i els meus fills. Allò ja em va tocar una mica més la moral, però en un principi vaig decidir passar del tema i allunyar-me pels passadissos de l’edifici.

Així i tot, quan portava ja uns metres, vaig aturar-me de cop i, una mica com a les pel·lícules, vaig tenir aquell segon de lucidesa i valentia en què un decideix tornar a l’escena del crim per acabar de dir el que no s’ha atrevit a dir, en mossegar-se la llengua. Dit i fet, vaig girar-me, em vaig apropar de nou i li vaig dir (recordem que visc a Madrid): “Es usted un sinvergüenza”. Ho vaig dir, a més, fent rascar expressament una mica la gola a mitjan paraula, com si m’acabés de fotre un whisky doble. Ell es va quedar parat, i després va fer un gest com de venir cap a mi a clavar-me un cop de puny, però va ser un gest més performatiu que amenaçador, i la cosa va quedar en no res.

Publicitat

Dies després quan donava voltes a l’escena vaig arribar a la conclusió que la meva victòria simbòlica es devia en bona part a la selecció de l’insult. Ell era un home de certa edat i el concepte una mica vintage de pocavergonya l’interpel·lava de ple, diguem que formava part del seu imaginari insultador. Passar-me de frenada i fer servir un concepte massa gruixut se m’hauria girat en contra i m’hauria fet quedar malament a mi. L’objectiu de l’insult és maximitzar l’ofensa i això requereix certa punteria. És un treball de precisió.

Tampoc s’entén massa bé aquells que insulten en una llengua que el seu interlocutor no entén i es vanten de la seva audàcia. M’importa un rave el que em diguin a mi o la meva mare en rus o en inuit si no ho entenc. L’acció de l’insult requereix adaptar-se a la comprensió de l’insultat, i per tant és necessari utilitzar un codi que la víctima escollida pugui entendre perfectament. En aquest sentit, sempre me’n recordo de Hristo Stòitxkov, jugador búlgar del Barça dels anys 90, que abans dels partits internacionals s’aprenia de memòria unes quantes paraulotes en la llengua de l’àrbitre per fer-les servir al camp. Això és talent i dedicació.

Parlant del Barça, recordo ara que fa anys al Camp Nou es considerava de mal gust insultar els jugadors de l’equip contrari (excepte si eren del Madrid) i tots els esforços se centraven en els propis. Arribar a la conclusió que insultar un jugador de l’Elx o del Celta de Vigo és de mal gust i dirigir la indignació contra un mateix em sembla un signe de civilitat, tot s’ha de dir. El repertori d’aquells anys passats era també notable: gandul, sinvergüensa, burro… El castellà s’emprava generalment per a l’àrbitre o per als jugadors del Madrid, quan visitaven l’estadi un cop l’any (perquè entenguessin el que se’ls deia, com no podia ser d’una altra manera) i de pas per no embrutar la llengua amb paraules grolleres, la qual cosa denota també algun tipus de complex lingüístic que necessitaria un parell de sessions de psicoanàlisis per endreçar-se.

En fi, suposo que al meu veí li va molestar tant que li digués pocavergonya perquè em vaig anticipar i li vaig dir a ell exactament el que ell pensava que jo era. I en l’insult, com en l’art d’avantguarda o en les baralles de bar, el que arriba o colpeja primer, si encerta de ple, sol guanyar gairebé sempre.

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Elsa Corominas a Mèxic i altres aparicions

"Ja deia Gombrowicz sobre l’Argentina que es tractava d’un país on els nanos que venien una revista pel carrer eren sovint més interessants que els seus redactors. I això mateix vaig pensar jo aquella nit": l'article d'Aitor Romero

Refaat Alareer

Gairebé dos anys després de la seva mort i sota aquest nou context de pau colonial, volia només fer servir aquesta columna per recordar-lo, perquè com el Pereira que l’Antonio Tabucchi ens va ensenyar a estimar a tots, Refaat Alareer també va ser un home valent i bo, assassinat injustament

Honorar, honorar-se, per Glòria Vilalta

"Honorant la meva vida honoro també els meus pares i els meus avantpassats. Això comporta no només agrair-los la vida, comporta també tenir-los presents i estimar-los, donar-los un lloc. Sigui en el cor o a casa, amb una fotografia"

Credibilitat personal, per Miquel Saumell

"La credibilitat personal no depèn de la professió que s’exerceix sinó dels valors ètics de l’individu, de l’educació rebuda i del seu tarannà"
spot_img

El cas de Rosario Endrinal o la pobresa amb rostre femení

El Sindicat d’Habitatge de Cassoles, Arran i l’Assemblea de Joves de Sarrià han commemorat el vintè aniversari de l’assassinat i n’han assenyalat l’aporofòbia institucional com a principal responsable

Pas endavant en la connexió ciclista entre Esplugues i Barcelona per la Diagonal

El nou carril bici, que estarà construït per a la primavera-estiu 2026 transformarà l’entrada a Barcelona per la Zona Universitària

Atrapa-somnis que uneixen escola i hospital: creativitat i solidaritat per Nadal

Els alumnes de les escoles de la Fundació Collserola guarneixen l'hospital infantil de la Vall d'Hebron per Nadal

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí