Publicitat
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Les muntanyes preserven

Publicat el 27.6.2018 9:31

Arts i lletres

Juanjo Compairé

A pocs metres de nosaltres, allà on pugen les corbes de nivell, al cor de la serralada de Collserola, jau un món desconegut per a molts de nosaltres. Un món ple d’històries transmeses per la tradició oral, algunes perfumades per l’olor de llegenda; d’altres confirmades per altres fonts escrites.

El polifacètic periodista Eugeni Casanova, que viu a Vallvidrera però que ha recorregut mig món fent fins i tot de reporter de guerra, ara en aquest llibre, Masies i vida rural a Collserola, editat per l’editorial El mirador, ens mostra que el que tenim a prop pot tenir un aura de llunyà o exòtic. De les aproximadament 150 masies que podia haver-hi a la serra, ell recull al seu llibre les històries d’unes 10.

Publicitat

La Maria, de can Jané, encara viva, quan tenia 11 anys anava cada dia a peu a l’escola de Gràcia (una hora i mitja d’anada i el mateix de tornada). Igual feien altres nenes d’altres masos, quan la serra era molt més feréstega i calia anar a la rectoria de Santa Creu d’Olorda per aprendre a llegir.

Can Cuiàs abans havia estat a l’Edat Mitjana un monestir de monges neonates que es refugiaven al bosc dedicades a Deu per viure en llibertat i sense homes, fins que al segle XV l’Església va voler posar la mà en aquesta mena de llibertinatge i les va obligar a enclaustrar-se a Barcelona. El mas, però, estava dins del terme de Vallvidrera, tot i que el mur del darrere estava a Sant Just, l’església que quedava més a la vora i per camí més planer. Com que el fèretre calia portar-lo a coll fins a l’església i per solucionar el plet entre els dos rectors, van decidir obrir una finestra pel darrere, la “finestra dels morts” per treure per allà els taüts fins a Sant Just.

Bandolers, carlins, maquis…

Eugeni Casanova. ©Juanjo Compairé

L’Eugeni, davant d’una vintena de persones que assisteixen a la presentació a la Biblioteca Joan Maragall dimarts dia 23 de maig, ens va deixant tastets de moltes històries. Tastets que ens fan venir la gana de llegir una publicació molt ben feta i documentada.

En alguns casos, al llarg de 8 segles d’aquests masos aïllats a la muntanya es succeeixen relats d’assalts de bandolers, de carlins, no gaire diferents dels produïts duran la guerra del francès o la guerra civil per les patrulles de control i pels emboscats i a la postguerra pels maquis. Assalts que de vegades acaben bé, però generalment malament, com els lliris de Can Bell, que encara avui marquen el lloc on l’hereu va caure mort per uns bandolers. També històries d’hospitalitat, en un terreny aspre i dur. En tot cas, històries transmeses que se solapen i que s’atribueixen a l”avi”, un avi que pot ser de molts segles enrere.

Histories de supervivència, preservades per la muntanya. Quan caminem per ella, quan la recorrem, ara la podrem mirar amb altres ulls. Si tot llibre és una porta, aquest ens obre pas a un món a penes fins ara imaginat.

Notícies relacionades

Barcelona planifica la reobertura de Collserola

L’Ajuntament prepara una proposta per flexibilitzar les restriccions per la pesta porcina africana, mentre la Generalitat preveu una reobertura gradual del parc a finals de novembre

Clam veïnal i dels restauradors per la reobertura de Collserola: «La muntanya forma part de la nostra identitat»

Denuncien les incoherències per les restriccions desiguals a Collserola i reclamen ajudes efectives davant les pèrdues econòmiques

La paciència s’esgota pel tancament de Collserola: veïns i restauradors es manifestaran

Es convoca una marxa popular aquest dissabte per reclamar el retorn del lleure i del gaudi local al medi natural

Els restaurants de Collserola batallen per continuar oberts malgrat les complicacions arran de les restriccions per la pesta porcina

Amb el tancament dels boscos i els camins, la restauració ha perdut el 50 % de la seva activitat econòmica
spot_img

El Tècnic Eulàlia tanca la commemoració de cent anys d’història amb una gran trobada d’exalumnes i professors

La jornada va ser una oportunitat per reviure records d’infantesa i joventut, retrobar companys de generacions diverses i recordar els mestres

Pere Romeu no s’oblida del CP Sarrià en tocar el cel del futbol mundial

Pere Romeu reivindica el CP Sarrià durant el discurs d'agraïment pel premi a millor entrenador de l'any de France Football

Sarrià – Sant Gervasi commemora els 125 anys del Tramvia Blau

La unitat número 5 es podrà visitar a l’avinguda del Tibidabo el 31 d’octubre i l’1 de novembre, amb activitats per celebrar l’efemèride

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí