Publicitat

L’oblit que no perd ritme

Publicat el 9.10.2017 18:00

Gent gran 

Lorena Castillejo

Entenem la memòria com a un procés cognitiu que serveix a les persones com a mecanisme per a retenir, arxivar i recuperar informació rebuda prèviament, i que ens és d’utilitat per a poder desenvolupar les nostres activitats diàries.

En el cas de les malalties neurodegeneratives, aquest, és precisament un dels factors que més afectats es veuen i que amb més rapidesa es deterioren, dificultant la seva vida.

Publicitat

És interessant però, la relació estreta que aquestes mantenen amb els seus records musicals, així com les reaccions i estímuls que desenvolupen en vers la música, inclús trobant-se en les fases més avançades.

Com pot ser que una persona pugui ser incapaç de recordar com es diu, però que reaccioni en vers una cançó o una melodia?

Aquesta explicació recau en què la música i l’experiència d’escoltar-la, identificar-la, i sentir-la; impliquen el desenvolupament del raonament abstracte, el qual requereix d’una gran xarxa de connexions cerebrals implicant als dos hemisferis cerebrals, ja que qualsevol experiència musical implica necessàriament dos processos diferents: el procés d’escoltar la música, i el de recordar-la. Tot això explica que encara que la memòria auditiva es trobi en el lòbul temporal (concretament a l’hipocamp que se situa a la part medial d’aquest lòbul), sent aquesta part del cervell una de les més afectades per la malaltia, en necessitar altres rets neuronals i del desenvolupament de diversos factors cognitius. La música pot ser una de les teràpies no farmacològiques més adequades i potents per a ser utilitzada amb aquestes persones.

Els beneficis que suposa l’ús de la música com a teràpia en casos amb gent amb demència, són molt nombrosos. Impliquen l’àrea cognitiva, fent que aquestes persones puguin millorar la seva atenció quan escolten la música o tracten de portar el compàs del ritme, el sentit de l’orientació i de la identitat mitjançant l’escolta de cançons significatives per a aquests, i també pot ajudar a millorar aspectes com la fluïdesa del llenguatge i l’ús de la memòria durant la sessió. D’altra banda implica també l’àrea social, ja que fa que l’estat d’ànim de la persona millori i serveix per a pal·liar l’estat d’ansietat en aquells casos que la pateixen. Propicia també l’alliberament d’hormones relacionades amb la felicitat com les endorfines, i facilita que la persona sigui capaç d’evocar, identificar i expressar sentiments per mitjà de la música, fomentant el sentiment de grup en compartir l’experiència amb altra gent i amb el mateix musicoterapeuta o professional que guia la sessió.

És evident doncs, que quan el llenguatge universal de la música vol fer-se sentir i arribar-nos, no hi ha oblit que pugui aturar-la ni malaltia que se li resisteixi; i és que la dansa de la memòria musical no entén d’oblits.

Lorena Castillejo és integradora social

Fundació Uszheimer
Centre de Dia i Unitat de Memòria

Passatge Forasté, 11-13, 
Tel.: 93 418 65 65
fundacio@fundaciouszheimer.org
www.fundaciouszheimer.org
http://www.premisoletura.com
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Arrenca la campanya de vacunació: a qui li toca la de la grip, COVID-19 o totes dues

Salut fa una crida a reforçar la protecció de les persones més vulnerables abans que s’intensifiquin els virus respiratoris

Una etapa activa i plena d’activitat: Dia Internacional de la Gent Gran

"Afavorir una vida social rica, participar de manera compromesa en l'entorn i promoure l’autonomia el màxim temps possible són elements essencials perquè les persones grans se sentin valorades, escoltades i implicades"

Afrontar la incapacitació en la vellesa: emocions, acompanyament i recursos de suport

Envellir comporta canvis físics i cognitius, que poden generar sentiments difícils de gestionar. La pèrdua d’autonomia no és només una qüestió pràctica: implica un procés emocional complex que cal acompanyar amb sensibilitat i recursos

Com assolir el benestar per a la gent gran a l’estiu?

Consells per adaptar les rutines a les altes temperatures
spot_img

Quan la política serveix per resoldre problemes: unanimitat per les Planes

"La incertesa urbanística no és un problema tècnic neutre; és un desgast emocional diari", una reflexió de Núria Satorra sobre l’acord unànime per desbloquejar la situació urbanística de Les Planes i situar el veïnat al centre de l’acció política

La Torre Avenir de la finca Muñoz Ramonet serà la nova seu de l’Acadèmia del Cinema Català

Les obres de rehabilitació, que costaran 2,8 milions d'euros, estan previstes a partir del setembre de 2026; l'acord s'inscriu en el procés de redefinició dels usos del conjunt de la finca perquè sigui un espai cultural de projecció nacional

La Biblioteca J.V. Foix: característiques de la construcció

Un espai obert, lluminós i participatiu que reforça la vida veïnal a la plaça de Sarrià

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí