Dissabte 20, abril 2024
17.5 C
Sant Gervasi
17.6 C
Sarrià
Publicitat

Ōtagaki Rengetsu, entre l’art i l’espiritualitat al Monestir de Pedralbes

És la primera exposició que es fa a Europa de l’obra de Rengetsu, considerada al Japó com una de les poetes més grans del segle XIX

Jesús Mestre
Jesús Mestre
Historiador, especialitzat en la història de la ciutat de Barcelona. Director de la revista L'Avenç els anys 1988 i 1989, i de Plecs d'Història Local des de 1989 fins al 1997. Com editor, he coordinat obres col·lectives com ara el Diccionari d'Història de Catalunya (1992), l'Atles d'Història de Catalunya (1995), entre altres, publicades a Edicions 62. Col·laboro en la constitució de l'Associació Cultural Casa Orlandai, de la que vaig ser el primer president, el 2007. He escrit els llibres L'Abans. Barcelona Vila de Sarrià, recull gràfic 1874-1975 (2012) i Sant Gervasi de Cassoles (2013). El 2014 vaig fundar El Jardí, aventura en què persisteixo

Publicat el [wpdts-custom start="post-created" format="j.n.Y G:i"]

Cultura

Jesús Mestre Campi

A l’Exposició Universal de París de 1878, Occident va descobrir l’art tradicional del Japó que, fins aleshores, havia quedat reclòs a l’illa. Entre les obres d’art que van arribar a París — i que van desfermar el moviment de l’orientalisme arreu d’Europa i propiciar el “modern style” (l’Art Nouveau, el Modernisme)—, hi havia obres fetes per Ōtagaki Rengetsu (Kyoto 1791-1875), una monja budista de Kyoto.

Publicitat

Al Monestir de Pedralbes hi ha una exposició dedicada a Rengetsu, “La lluna de lotus”, tal com es tradueix el nom que ella mateixa va triar, a 33 anys, quan va fer-se monge. S’ha de considerar tot un esdeveniment: és la primera exposició que es fa a Europa de l’obra de Rengetsu, considerada al Japó com una de les poetes més grans del segle XIX. A més de poeta, va ser ceramista, pintora i experta cal·lígrafa, un art molt valorat al seu país. Aquesta mostra, que es podrà veure a Pedralbes fins al mes d’abril, ha estat possible per la col·laboració amb la Col·lecció NAEJ, i la dedicació entusiasta dels dos comissaris: el doctor, professor d’història de l’art i especialista en art oriental, Ricard Bru, i l’especialista en estudis budistes i en la figura d’Ōtagaki Rengetsu, John Stevens.

Publicitat

https://twitter.com/MPedralbesBCN/status/1488475465920638981?s=20&t=-YXerwy-i-1vsmNYTO5OWw

Els poemes de Rengetsu, els waka, són intemporals, ja que sobretot lloen l’esplendorosa natura de Kyoto: la caiguda de les fulles dels aurons i castanyers, el fet de voleiar dels pètals de les flors dels cirerers o de les pruneres, el color de les albergínies, el vol de les oques salvatges, els brams dels cérvols, la lluna a la tardor… Les expressions de la natura que el budisme converteix en formes per explicar la veritat. Rengetsu va començar a escriure els waka en rotlles de paper i tela, amb una preciosa cal·ligrafia i els acompanya de pintures que juguen amb les formes sinuoses de les lletres. La poeta, però, estava necessitada d’ingressos i aprèn a fer ceràmica, una artesania amb més sortida comercial i que li va permetre el sosteniment fins a la mort. A les ceràmiques hi escriu els seus waka, que a poc a poc, es fan populars a la regió de Kyoto. I ella, que vivia en humils cabanes prop dels monestirs, va guanyant reconeixement.

L’exposició “La lluna de lotus”, continuadora de l’aposta per l’art i espiritualitat de les dones que Pedralbes va començar amb la mostra “Charlotte Salomon”, el 2018-2019, proposa una visita poc convencional. La poesia esdevé el mitjà per apreciar l’art figuratiu, les pintures i les ceràmiques, i la cal·ligrafia és l’element que uneix les dues expressions. La càrrega espiritual dels waka es converteix en art en les pintures dels rotllos o en les ceràmiques, especialment aquelles dedicades a la cerimònia del te. Mitjançant 76 waka, l’exposició condueix pels diversos aspectes del personatge: Rogetsu, poeta; la cal·ligrafia; la ceràmica; la cerimònia del te; teteres per a te sencha; ceràmiques per a sake; l’art com a pràctica espiritual; la natura, i finalment, obres en col·laboració amb altres artistes.. En aquest darrer espai, s’exposa diverses obres fetes amb pintors o ceramistes japonesos de renom, com Nakajima Raisho, Tomioka Tessai o, sobretot, Wada Gesshin. Les col·laboracions amb aquests reconeguts artistes de l’època, permeten situar a Rengetsu a dalt de tot de la poesia i de l’art japonès. És un obsequi poder fruir d’aquesta exposició en un lloc tan adient com la Sala de la Reina de Pedralbes

Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí