Publicitat

Publicitat amb propòsit: i si les marques també fessin barri?

"La publicitat no ha de ser només una eina per vendre. Pot –i hauria de– ser una eina per construir": l'opinió de Marta Royo

spot_img

Publicat el 1.5.2025 6:30

Opinió

Marta Royo Espinet

Marta Royo

Vivim temps estranys. Temps de contradiccions, de drets molt sabuts i de deures força oblidats. Temps en què el respecte pels altres –i pel que és de tots– sembla haver desaparegut de l’educació bàsica. I mentre això passa, la publicitat continua vivint atrapada en la seva eterna dicotomia: pot ser part del problema o part de la solució. La publicitat -i el màrqueting- crea o resol necessitats.

Publicitat

Com a eina de comunicació de masses -per això es considera una ciència social-, la publicitat té una força inqüestionable per moure comportaments, canviar hàbits i despertar consciències. Quan es fa bé, quan s’aplica com una veritable ciència social, pot tenir un impacte positiu immens. Però cal voluntat, intel·ligència i, sobretot, propòsit.

Publicitat

A Sarrià – Sant Gervasi tenim exemples de petits miracles que han nascut d’estratègies comunicatives ben pensades: comerços que han sabut reivindicar el comerç local amb campanyes que posen cara i nom als botiguers de tota la vida; escoles que han treballat valors com la sostenibilitat o la convivència amb campanyes internes dignes de marques multinacionals; iniciatives veïnals que han connectat millor que moltes accions institucionals.

Fa uns mesos, per exemple, una associació de famílies del barri va impulsar una campanya visual molt potent a les escoles per promoure el respecte als espais comuns del parc de Santa Amèlia. O la iniciativa de diversos comerços del Mercat de Sarrià que van fer una campanya conjunta per promoure l’ús de bosses reutilitzables, amb el lema “Porta-la, no en demanis una altra”.

Però també hi ha assignatures pendents que reclamen accions decidides. Quantes vegades hem vist bosses d’escombraries abandonades fora d’horari, o deixades al lloc equivocat del porta a porta? Quants gossos deslligats campen pels carrers sense control, deixant a més a més el seu rastre sense que ningú el reculli? Quantes vegades ens hem indignat al transport públic per conductes incíviques que ningú sembla aturar?

Tot això ens interpel·la com a ciutadans. Però també hauria d’interpel·lar les marques. Per què no utilitzar la seva capacitat d’influència per educar, per sensibilitzar, per construir una societat més cívica?

Us imagineu una campanya de barri impulsada per una marca amb arrel local –una cadena de supermercats, una empresa de neteja, una marca de moda urbana, un centre educatiu o una autoescola– que promogués bones pràctiques en la convivència urbana? Que parlés clar, amb creativitat, però també amb responsabilitat. Que ens recordés, per exemple, que la llibertat d’un s’acaba on comença la de l’altre.

I si l’administració no ho fa -que és qui hauria de fer-ho- que ho facin les marques. Ja n’hi ha algunes que ho estan fent en altres contextos: des de campanyes per reduir l’ús del plàstic fins a iniciatives per fomentar la salut mental. Per què no portar aquest esperit transformador als carrers dels nostres barris?

Hi ha molt a fer i moltes causes a abraçar. La publicitat no ha de ser només una eina per vendre. Pot –i hauria de– ser una eina per construir.

I ara el repte queda llançat: qui s’anima a fer barri amb la seva marca?

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Transformant realitats amb el màrqueting digital

El màrqueting digital com a plataforma de canvi pot permetre a les persones reinventar-se per trobar noves oportunitats laborals

Apagada elèctrica a Catalunya, apagada comunicativa a les institucions

"Els missatges van ser tardans, dispersos i, sovint, mancats d'indicacions concretes": l'opinió de Marta Royo

Sarrià aixeca la persiana

"El 2025 ha començat amb bones notícies: algunes marques aposten pel barri, el que està ajudant a revitalitzar-lo", escriu Royo

Comunicació no és sinònim d’Instagram

"Abans de pensar en el canal cal tenir clar què és la marca, què vol transmetre i a qui vol arribar amb el seu missatge", escriu Royo
spot_img

La nena de les trenes, el relat de Maria Àngels Viladot

El Relat Maria Àngels Viladot Som estudiants del màster de memòria històrica. Ens guia el professor Arnau. Té el cap angulós i el cos rabassut, compacte com una roca. Quan ens parla, es pentina la barba amb els dits, com...

El carrer del Cardenal Vives i Tutó: història i curiositats

Els anys 1976 i 1977, en l’esplanada que quedava entre el convent dels Caputxins i la Vil·la Cecília, es va muntar un envelat per fer-hi una Festa Major popular, en contraposició a la Festa Major oficial que organitzava, al llarg del franquisme, la Comisión de Festejos del Distrito III

Aprovat el pla per finalitzar la connexió del tramvia per la Diagonal entre Verdaguer i Francesc Macià: així és el projecte

A Francesc Macià es renovaran les voreres de la plaça i es respectarà l’interior enjardinat, i entre l’avinguda de Sarrià i la plaça es reordenaran els carrils de circulació per tal de convertir la parada de Francesc Macià en un intercanviador entre tramvia i bus

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí