Publicitat

Quin és l’origen del barri del Rectoret a les Planes?

De l'antiga masia que donà nom al barri, tan sols en resten uns murs en estat ruïnós

spot_img

Publicat el 21.1.2024 20:55

Nomenclàtor

Jesús Mestre Campi

Al vessant oriental de la vall de Vallvidrera, al segle XVII hi havia l’extensa propietat del mas Castellví de la Riera o de Baix, situat a sobre mateix de l’actual estació de ferrocarril de les Planes. A principis del segle XVIII, aquesta heretat va passar al jove pagès Miquel Bartomeu Planas i Ametller, que tenia com a sobrenom ‘Rectoret’, ja que la família estava molt vinculada a la rectoria de Vallvidrera. Així, amb el temps, el mas Castellví de la Riera es va anar coneixent com Cal Rectoret.

Publicitat

Fins a finals del segle XIX la propietat va tendir a créixer, fins a arribar a uns 93 hectàrees. A partir d’aleshores, la propietat començà a segregar-se. Primer, el 1904, es va vendre unes 65 hectàrees a la societat anònima Sanatori del Tibidabo, del doctor Andreu i representada pel metge Joan Ribas i Perdigó, que volien fer un gran sanatori antituberculós a la zona. També una companyia canadenca, Catalonian Land Company, va comprar una peça per construir-hi l’estació de les Planes. Altres iniciatives particulars van comprar petites parcel·les on construir cases o torretes.

Publicitat

Mentrestant, l’antiga masia de Cal Rectoret s’anava deteriorant i el projecte de Sanatori només es va poder construir en part. Després de la Guerra Civil, part de la propietat de Sanatori i de les restes de l’heretat es van anar venent a altres propietaris, que van subdividir el terreny ens parcel·les i es van obrir un munt de camins de muntanya. Tot i l’abundància d’edificacions, el Plan de Ordenación de Barcelona y su zona de influencia del 1953 qualifica el sector del Rectoret de parc forestal, cosa que impedia el desenvolupament urbà de l’indret. El Plan Parcial del sector apeadero de Vallvidrera y las Planas, del 9 d’octubre de 1980, va permetre consolidar els vials fins aleshores oberts, prop de cinquanta, amb denominacions de carrers aprovats entre 1979 i 1981. El vial principal era el carrer Major del Rectoret, anteriorment conegut com la carretera Creu d’en Blau.

La situació actual propera a una urbanització il·legal, suposa problemes tant als nombrosos habitants de la zona com a la mateixa administració, per exemple pel manteniment urbanístic. Així i tot, no es troba una solució viable. I, de l’antiga masia que donà nom al barri, tan sols en resten uns murs en estat ruïnós.

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Curiositats i història del carrer de Francolí

El carrer ha canviat molt del seu aspecte tradicional, s’hi han edificat nombroses cases modernes i en queden poques d’antigues

El carrer de Ballester: història, curiositats i present

En els darrers anys, en convertir-se en un carrer de plataforma única i prioritat per als vianants, s’hi ha pacificat el trànsit i els edificis històrics que encara restaven es mostren en la seva esplendor

El carrer de Dalmases i el passatge Fontanelles

A la cantonada amb el carrer Anglí, hi ha la casa on va viure el polític socialista Joan Reventós

Els carrers de Casetes i Pelfort, el camí que unia les masies fins a la riera de Vallvidrera

Al segle XIX, el mas de la cooperativa Can Pujades era la principal finca d'aquesta zona
spot_img

Curiositats i història del carrer de Francolí

El carrer ha canviat molt del seu aspecte tradicional, s’hi han edificat nombroses cases modernes i en queden poques d’antigues

Adrià Plazas ja és a Barcelona: així l’han rebut després d’estar detingut a Israel

L'activista del Sindicat d'Habitatge de Cassoles, que va estar embarcat en els vaixells de la Flotilla, rep l'escalf de 400 persones a l'aeroport del Prat

Districte penja per error una bandera de Barcelona no oficial sense la senyera

L'Ajuntament es disculpa i corregeix ràpidament el fall

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí