Notícies de Sant Gervasi
Marta Trius
Del 26 d’octubre al 5 de novembre hi ha el festival IN-EDIT Barcelona, dedicat a cinema musical. A Sant Gervasi s’ha fet un tastet.
La Biblioteca Sant Gervasi-Joan Maragall va acollir el dilluns 2 d’octubre la primera de les quatre jornades del cicle de xerrades Música pels teus ulls. En aquesta ocasió, el col·loqui es va centrar en la figura del cantant i compositor Sixto Rodríguez i el documental musical Searching for Sugar Man que narra la recerca d’aquest misteriós músic per part de dos fans seus sud-africans. Aquest documental es va estrenar l’any 2012 a Suècia, si be va tenir una gran repercussió mundial gràcies al festival de cinema IN-EDIT Barcelona.
Uri Altell, el director de l’IN-EDIT Barcelona (el festival de documentals musicals que se celebra a diferents països del món), va ser un dels convidats a la xerrada, i va deixar clar que aquest documental “marca un abans i un després dels documentals musicals: sobretot perquè aconsegueix mantenir l’atenció de l’espectador”.
La original forma d’estructurar Searching for Sugar Man guionitzant-lo com si fos una pelicula, li va atorgar un valor especial i va ser molt ben rebut per la crítica i el públic en general. Segons el periodista musical Toni Castarnado, “el que atreu d’aquest documental no és el protagonista sinó la intriga dels dos personatges que el busquen incessantment”. Altell ho té clar “és una pel·lícula de recerca i cerca”. El film va guanyar nombrosos premis entre els que destaquen el BAFTA britànic i l’Oscar al millor documental llarg al 2013, la qual cosa va ajudar no solament a la seva difusió sinó també al fet que el seu director, el suec Malik Bendjelloul i el protagonista Sixto Rodríguez aprofitessin per donar-se a conèixer encara més.
Castarnado i Altell van coincidir en afirmar que aquest documental és molt original perquè parla d’un artista que ningú coneixia, “cosa poc o gens freqüent en els documentals musicals que sempre versen sobre personatges coneguts” va destacar Joan Luna, director de la revista Mondosonoro i també present a la xerrada. Aquest fet i la manera en què està gravat, ha fet que hagi estat un dels documentals musicals més imitats de la historia.
D’altra banda Searching for Sugar Man va ser també molt criticat per la quantitat de fakes que conté, escenes com aquella que es va gravar a Sud-àfrica amb un mòbil, ja que el pressupost amb què comptava Bendjelloul era molt reduït, però que segons alguns li atorga un valor especial.
Recalcant la importància del Festival IN-EDIT en la difusió dels documentals musicals Uri Altell es va dirigir a tots aquells als que els hi agrada aquest gènere cinematogràfic: “és important veure les històries que hi ha darrere de les pel·lícules més que els grans noms; fixar-se en el com està estructurat el guió”.
Així doncs tots els que no han vist encara Searching for Sugar Man van sortir amb moltes ganes de veure-la, i molts dels quals ja l’han vist van mostrar el seu interès a tornar a veure-la per aprofundir en una història que segur tornarà a sorprendre’ls.