Societat
Sergi Alemany Erra
- Arriba a Sarrià la bonificació en la taxa de residus a través del porta a porta
- L’èxit i la brutícia del porta a porta a Sarrià, per Jaume Clotet
El nucli antic de Sarrià ha aconseguit complir amb l’exigència de la Unió Europea d’assolir un 65% de reciclatge dels residus generats abans del 2035 en les grans ciutats. Ho ha fet, per tant, dotze anys abans del previst, gràcies a l’aplicació pionera a Barcelona del sistema de recollida selectiva porta a porta l’any 2018, a instàncies de l’Associació Veïnal de Sarrià. De fet, el reciclatge al Sarrià Vell ha crescut en l’últim any 22 punts percentuals, passant d’un 45 % a un 67 % -registrat el juliol passat-, segons va informar el conseller tècnic, Blas Navalón, en el darrer Consell de Barri.
Mentrestant, la mitjana de reciclatge a Barcelona es troba estancada al 40%, i el sistema de recollida porta a porta només s’ha implamentat en un altre dels 73 barris de la ciutat: al casc antic de Sant Andreu de Palomar, des del 2021. El director de l’Agència Catalana de Residus, Isaac Peraire, va demanar a finals d’octubre a ciutats com Barcelona posar-se les piles “sense excuses” per implementar aquest model de lluita contra el canvi climàtic.
Les xifres confirmen, doncs, l’augment notori de reciclatge entre els veïns dels nuclis històrics de tots dos barris barcelonins, fixant el porta a porta com un model a seguir. “El futur ha de ser el porta a porta a tots els barris de la ciutat”, deia l’exregidor de Sarrià-Sant Gervasi i tinent d’alcaldia de Seguretat a l’Ajuntament, Albert Batlle, l’abril de fa un any.
Els vehicles elèctrics minimitzen el soroll nocturn
Tot i això, força veïns -només un 41 % dels enquestats ho considera, per ara, una millora- encara tenen queixes sobre el sistema porta a porta. A les protestes l’acumulació de les bosses d’escombraries cada vespre als portals, s’hi suma el soroll nocturn dels camions de recollida selectiva, especialment en carrers estrets. En aquest sentit, Districte està posant en funcionament vehicles elèctrics i ha fixat el tranvasament d’escombraries entre camions en punts més allunyats del habitages, a la confluència del carrer Cardenal Vives i Tutó amb Enric Giménez i al passatge de Santa Eulàlia per sobre de la ronda de Dalt, amb l’ànim de reduir la contaminació acústica.
“Ens queda pendent minimitzar al màxim el número de premsats del camió bicompartimentat dins dels carrers, que és el que provoca més soroll”, admet Navalón.
Des de la plataforma Volem Dormir continuen reclamant, però, que entre les 00 i les 07 h del matí no hi hagi soroll dels camions de reciclatge, per respectar el dret al descans del veïnat. Al Consell de Barri de Sarrià celebrat dimarts de la setmana passada la regidora, Maria Eugènia Gay, va assegurar que “tot el que es pugui millorar” serà traslladat a l’Ajuntament i va deixar també, de passada, la seva opinió personal com a veïna del districte de l’Eixample afectada pel contenidor del vidre. “Els índex de decibels a Barcelona són per tornar-se boig”, va concloure.
Contingut relacionat: