Societat
Natalia Avellan
Sis mesos enrere es va celebrar la commemoració del 110 aniversari de la Copa Tibidabo, un acte que va servir, a més, per a reclamar de manera festiva el retorn de l’emblemàtic Tramvia Blau. Aquest mes de maig, l’Associació de Veïns de l’Avinguda Tibidabo ha continuat la seva lluita i ha aplegat gairebé 3.000 firmes de veïns i entitats en defensa de la recuperació d’aquest vehicle històric de la ciutat.
La recaptació de signatures es va dur a terme durant l’acte de suport del 13 de maig, quan diversos membres de l’associació i veïns del districte es van instal·lar a la plaça Kennedy, de les 10 del matí a les 7 del vespre. Des de representants polítics fins a amants del tramvia procedents de diverses ciutats catalanes van fer acte de presència per mostrar el seu suport. “Hi ha hagut molt moviment durant tot el dia, ha sigut un èxit. Per exemple, ha vingut l’única dona conductora i l’últim revisor del Tramvia Blau”, ha explicat Alex Scheffler, membre de l’associació.
“No volem una versió del carrer Balmes”
“Impulsar la recuperació del Tramvia Blau, com a factor de descentralització turística i de mobilitat ciutadana”. Aquesta és la proposta que el PSC portava al seu programa electoral per al districte de Sarrià – Sant Gervasi, en les eleccions municipals del 28 de maig de 2023. Tanmateix, l’entitat veïnal s’oposa al plantejament inicial presentat per l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i defensa el manteniment de “l’essència històrica del barri”. “Sembla que l’alcalde actual vol vincular la recuperació del tramvia a una reurbanització general. La nostra opinió és que el Tramvia Blau té prou ànima pròpia per a desvincular-lo de qualsevol altre projecte, estem en contra dels carrils bici que es volen implementar, no volem una versió del carrer Balmes aquí”, recalca Scheffler.
És per això que l’associació va presentar una proposta de projecte als pressupostos participatius 2024-2027, amb el nom “Tornar a posar en funcionament el Tramvia Blau” i amb un pressupost inicial de 800.000 euros, aproximadament. Tanmateix, la iniciativa no va passar a la fase de priorització, ja que no va comptar amb el suport necessari.
Tot i que tots els partits polítics han mostrat la seva conformitat amb el retorn del tramvia, l’associació de veïns assenyala la falta de transparència pel que fa a les decisions dels grups municipals. “No entenem que no ens facin arribar la informació, ningú s’ha posat en contacte amb l’associació”, explica Scheffler. És per això que el dia 17 de febrer van enviar una carta a la regidora del Districte, Maria Eugènia Gay, i a la regidora d’Urbanisme, Laia Bonet. Els veïns hi expressaven la voluntat d’establir un diàleg i avançar amb el projecte. “Confiem que aviat s’obri aquest espai tan necessari de conversa i col·laboració”, expressen diversos membres de l’organització.
“Quan van anunciar que el volien treure, vaig pensar: us esteu adonant de l’animalada que dieu!”, explica una veïna que ha viscut tota la vida a l’avinguda Tibidabo. La voluntat de recuperar-lo no es basa en un canvi radical o una modernització del vehicle. L’associació busca mantenir la seva forma original, la qual, alhora, permeti consolidar l’avinguda Tibidabo com un espai funcional, cuidat i autèntic, sense haver-hi d’invertir un gran pressupost.