Publicitat
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Uber, el gremi de taxistes i la justícia europea

Publicat el 3.3.2018 16:00

Un món global

Judit Garrido Fontova

El desenllaç de la disputa entre les plataformes digitals, com Uber, i el sector del taxi sembla que a poc a poc va arribant al seu punt final. El passat desembre, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va dictar una sentència en la qual determinava que la plataforma americana no respon a la classificació de servei de la societat de la informació, sinó a la de servei a l’àmbit dels transports, és a dir, queden afectades pel règim de les llicències, és a dir, les de vehicles d’arrendament amb conductor (VTC). La sentència explica que un servei que té per objecte posar en contacte, mitjançant una aplicació tecnològica per a smartphones a canvi d’una remuneració, conductors no professionals que utilitzen el seu propi vehicle amb persones que volen efectuar un desplaçament urbà, està vinculat amb un servei de transport i, per tant, ha de classificar-se de servei en l’àmbit dels transports.
Tanmateix, el TJUE recorda que en l’estat actual del Dret de la Unió, s’indica als estats membres que han de regular les condicions de prestació d’aquests serveis, sempre que es respectin les normes generals del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
La sentència assenyala que, en aquesta situació, el prestador d’aquest servei d’intermediació crea al mateix temps una oferta de serveis de transport urbà, que fa accessible concretament mitjançant eines informàtiques i el funcionament general s’organitza en favor de les persones que desitgin recórrer a aquesta oferta per a realitzar un desplaçament urbà.
El TJUE afegeix, a més a més, que l’aplicació que proporciona Uber és indispensable tant per als conductors com per a les persones que volen fer un desplaçament urbà.
D’altra banda, Uber indica que actualment ja està funcionant en la major part dels països europeus amb llicències de vehicles de lloguer amb conductor i que, per tant, la decisió del tribunal no afectaria, en aquests moments, als serveis que presta.
No obstant l’anterior, aquesta sentència no canvia la situació respecte a altres plataformes com Cabify. Cal recordar que, el passat mes de juny, el jutjat mercantil núm. 12 de Madrid va desestimar la demanda que la Federació Professional del Taxi de Madrid va interposar contra Maxi Mobility Spain S.L. (Cabify) per competència deslleial i violació de les normes de transport en matèria de contractació de serveis mitjançant vehicles d’arrendament amb conductor. En aquest cas, el tribunal va estimar que les normes suposadament infringides en què es fonamenta el retret de deslleialtat no imposen obligacions a l’empresa demandada, sinó als titulars de llicències de vehicles d’arrendament amb conductor.

Judit Garrido Fontova és advocada especialitzada en noves tecnologies i protecció de dades

Notícies relacionades

Buidar no és deixar anar

Aprendre a deixar anar és clau per buidar l’armari i tancar etapes vitals. Descobreix com acomiadar-nos dels records ens ajuda a fer espai per a noves oportunitats

Poema d’homenatge a la mare

Aquest primer diumenge de maig és el Dia de la Mare

Honorar, honorar-se, per Glòria Vilalta

"Honorant la meva vida honoro també els meus pares i els meus avantpassats. Això comporta no només agrair-los la vida, comporta també tenir-los presents i estimar-los, donar-los un lloc. Sigui en el cor o a casa, amb una fotografia"

Credibilitat personal, per Miquel Saumell

"La credibilitat personal no depèn de la professió que s’exerceix sinó dels valors ètics de l’individu, de l’educació rebuda i del seu tarannà"
spot_img

No és mandra: el TDAH que arriba a l’edat adulta sense diagnòstic

I si allò que sempre has anomenat ser un desastre tingués un altre nom? Parlem sobre el TDAH, el seu diagnòstic i com afecta

Dues parets mitgeres del Putxet i el Farró es transformaran en noves façanes amb vegetació

Les obres ja han començat al Putxet i el Farró i formen part d'un projecte municipal en el marc de la Capital Mundial de l'Arquitectura 2026

Torna el gòspel solidari amb el Rotary Club de Barcelona Sarrià

Els beneficis del concert es destinaran al projecte de Sant Joan de Déu Serveis Socials: Connectem amb l’esport

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí