Publicitat

Un exercici amargantíssim

spot_img

Publicat el 8.2.2016 17:00

opinió: L’art d’observar

Pau Farràs
He tornat a trobar-me, cara a cara, les paraules de Màrius Torres; aquesta vegada en un article de Francesc Canosa a la contraportada de l’Ara del dia 31 de desembre: “El que importa és mantenir els ulls ben oberts i esforçar-se a l’amarguíssim exercici de veure les coses tal com són.”

Perquè amarguíssim exercici? Segurament Torres pensava en les seves circumstàncies, però les seves paraules ens són útils. Recordo una conferència on vaig assistir fa uns anys adreçada a emprenedors en què Fred  Kofman explicava que un dia va parar atenció en el que deia la seva filla a l’hora de sopar; “Aquesta coliflor és dolentíssima! Ex!” Ell li va dir: “Dius que és dolentíssima perquè a tu no t’agrada, però que a tu no t’agradi no vol dir que sigui dolenta”.

Publicitat

Aprendre a observar, comporta fer aquest exercici. Comporta adonar-se de la pròpia subjectivitat; comporta l’”amarguíssim exercici” de descobrir que el teu punt de vista no és l´únic, que la realitat no té la naturalesa inalterable del diamant, ni la teva part de l’experiència és el tot. Dit així, tot plegat sembla senzill, però l’experiència de viure-ho no n’és tan. ¿Què passa quan ens adonem que tot allò en què ens havíem basat o en què havíem cregut no és inamovible?

Publicitat

En una altra ocasió, vaig sentir dir a un escriptor que “els adults només som pressumptament adults”. Ho som pressumptament quan esbiaixem la mirada i jutgem, quan etiquetem, quan no donem temps perquè les coses s’esdevinginguin i es transformin, quan no donem temps per a l’aprenentatge.
Observar amb la predisposició d’esforçar-se a l’“amarguíssim exercici de veure les coses tal com són” no és senzill. I no ho és perquè el món és dinàmic i perquè són moltes les experiències i les mirades que el configuren.

Ens cal aprendre a observar, un aprenentatge que necessita de la mirada i de l’acompanyament dels altres, com el pare que va acompanyar la filla i la va ajudar a distingir entre una opinió inqüestionable (la coliflor és dolenta) de l’expressió d’un punt de vista subjectiu (la coliflor no m’agrada). En l’article anterior vaig referir-me a una mare que viatjava als FFG i que entre ella i el seu fill hi interposava un smartphone. Us he de confessar que a partir de la mirada d’un lector de la revista, que mirava a través de la meva, em va fer adonar que jo havia estat freda amb aquesta mare i que, molt probablement, ella podia acompanyar l’infant perquè s’agafava i se sentia continguda i acompanyada pel mòbil. Gràcies, doncs, lector per acompanyar-me i ajudar-me a eixamplar la mirada.

Fa un parell de dies, tot sopant a casa, vaig comentar les paraules de Màrius Torres i una de les meves filles em va dir: “Quan veus que les coses s’assemblen massa al que t’has imaginat, t’has de qüestionar si hi ha alguna cosa que no vols veure”. Per aquest 2016 que tot just estem encetant i amb un projecte de país en marxa, desitjo que els homes i les dones que llegim i col·laborem a El jardí de Sant Gervasi tinguem la gosadia de qüestionar-nos la mirada.

Pau Farràs Ribas és consultora, www.nodre.com

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

L’art d’insultar, per Aitor Romero

"Tampoc s’entén massa bé aquells que insulten en una llengua que el seu interlocutor no entén i es vanten de la seva audàcia. L’acció de l’insult requereix comprensió mútua i, per tant, és necessari utilitzar un codi que la víctima escollida pugui entendre perfectament"

De la vella a la nova emigració

"Els governants que es mostren incapaços de retenir el nostre talent són els grans responsables d’haver convertit el país que administren en un país d’emigrants econòmics", l'opinió de Miquel Saumell

Fer quelcom diferent

"Un canvi de localitat, d’espai, de llar, o d’empresa, crea moviment interior. Moure coses de lloc, també. Ho he experimentat personalment i també a través de clients. Com diu un proverbi xinès: si vols que es produeixin canvis en la teva vida, mou 27 coses de casa teva"

Mediterràniament: el Quixot a Benidorm

"Si el Quixot visqués a la nostra època viatjaria sens dubte a Benidorm a la recerca de noves aventures. No se m’acudeixen moltes més ciutats al sud d’Europa on ell pogués demostrar tota la seva vàlua com a cavaller errant": l'escrit d'Aitor Romero
spot_img

La canyella: propietats, usos i curiositats

En el camp de la medicina popular la canyella s’ha utilitzat contra els refredats i processos febrils, per alleujar els trastorns digestius i per deturar la diarrea

Les lluites per salvar el patrimoni verd dels barris fan pinya

Persistir i generar aliances amb altres plataformes i la societat civil: l'estratègia compartida de diverses entitats que batallen per preservar espais verds als barris

Esmen celebra 35 anys d’inclusió i acompanyament a les persones amb una trobada farcida d’art i emoció

Més de 200 persones es van reunir per commemorar més de tres dècades de treball continu a favor de la inclusió i el benestar de les persones amb discapacitat intel·lectual

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí