Societat
Dani Silva
- Gay obre la porta a un traçat alternatiu al nou carril bici de la Via Augusta per carrers “més sans”
- Collboni encarrega una avaluació del carril bici de la Via Augusta
Entorns escolars segurs i saludables. Aquest és el rerefons de la pedalada ciclista d’un grup de pediatres i activistes contra el canvi climàtic que aquest divendres ha recorregut mitja Barcelona i ha passat, en el segon tram, per Sarrià-Sant Gervasi, el districte més dens d’Europa en centres educatius amb 35.000 alumnes repartits en 120 escoles. Els pediatres han circulat a través del qüestionat, pel nou Ajuntament, carril bici de la Via Augusta des de la plaça Molina fins al passeig de la Bonanova, on han fet una aturada al Col·legi de Metges de Barcelona. Els professionals de la salut infantil i juvenil han volgut reivindicar així el seu nou decàleg per a construir entorns més segurs i saludables pacificant el trànsit en les zones properes als centres escolars.
La bicicletada, que ha comptat amb el suport de la plataforma Bici Augusta, el Bicibús de Sarrià o el Bicicleta Club de Catalunya (BACC), s’ha iniciat a quarts de vuit del matí al barri de Sant Antoni i ha acabat pels volts del migdia a l’Hospital Sant Joan de Déu, on la Societat Catalana de Pediatria s’ha adreçat per presentar el nou decàleg de transport urbà sota tres grans demandes: el foment de la mobilitat activa per als desplaçaments pels centres, la reducció de la contaminació atmosfèrica i acústica i l’augment del contacte amb la natura.
Presència internacional del moviment ‘Ride for the lives’
La bicicletada que avui ha travessat Barcelona ha tingut la notòria participació de pediatres d’arreu del món que formen part del moviment ‘Ride for their lives’ (Pedaleja per les seves vides), una iniciativa nascuda d’un grup de pediatres de Londres l’octubre de 2021 per conscienciar sobre els efectes de la contaminació en els infants.
Una de les activitats d’aquest projecte internacional el 2023 consisteix a recórrer més de 200 quilòmetres per Catalunya, des de la Tor de Querol, a la Catalunya del Nord, fins a Barcelona. Aquesta és la cinquena i darrera estació de la ruta, que ve precedida dels 76 quilòmetres que separen la capital catalana de Vic, la capital d’Osona, on van arribar ahir els pediatres. Vic, la mateixa ciutat on es va crear el primer bicibús escolar de tot Catalunya, que després va seguir el barri de Sarrià, pioner a Barcelona.
Decàleg per un entorn escolar segur i saludable:
1. Pacificar el trànsit en els entorns escolars, prioritzant la conversió en zona de vianants i la restricció del trànsit motoritzat, així com promoure un canvi generalitzat cap al model de ‘Ciutat 30 km/h’ per reduir de manera efectiva la velocitat del trànsit a tot el viari urbà.
2. Crear camins escolars i carrils bici amples i segregats per tal d’afavorir la mobilitat escolar activa i promoure l’arribada al centre educatiu i la sortida de manera autònoma i segura.
3. Prioritzar la proximitat al centre escolar com a criteri bàsic de l’àrea escolar, en benefici de la infància i de tota la comunitat per tal de disminuir el nombre de desplaçaments motoritzats diaris i promoure la mobilitat activa.
4. Substituir aparcaments per a cotxes dels carrers contigus als centres educatius per aparcaments per a bicicletes, patinets i zones d’espera, de trobada i joc a l’espai públic amb arbrat, vegetació i aigua. Recomanar la utilització d’autobusos elèctrics en les línies escolars.
5. Instal·lar sensors de qualitat de l’aire i acústica a les aules com una eina pedagògica i de millora de la salut. Els valors de referència que motivaran mesures correctores seran els de l’Organització Mundial de la Salut.
6. Naturalitzar els patis i entorns escolars amb arbrat i plantes per contribuir a una millor qualitat ambiental proporcionant ombra, frescor i color a aquests espais i mitigant l’efecte illa de calor (refugis climàtics). Aplicar principis de resiliència arquitectònica i urbana per adaptar l’escola i el seu entorn al canvi climàtic.
7. Realització de l’activitat lectiva i no lectiva a l’aire lliure sempre que sigui possible. Traslladar l’aula a entorns naturals propers al centre educatiu com a mínim un cop a la setmana.
8. Posada en marxa d’iniciatives com la d”Entorns sense fum’ o ‘Classe sense fum’ per afavorir l’eliminació de l’exposició al fum ambiental del tabac als entorns immediats dels centres educatius i prevenir el tabaquisme abans de l’adolescència, així com treballar en activitats preventives a l’àmbit del consum d’alcohol i altres drogues.
9. Establir plans de salut mediambiental escolar per a cada centre, amb un diagnòstic escolar i amb la participació de tota la comunitat educativa i incorporant la salut mediambiental al currículum escolar.
10. Incloure experts i afectats en les decisions en relació amb la mobilitat i els entorns escolars segurs i saludables i integrar-les en la redacció dels POUM (Plans d’Ordenació Urbanística Municipal) i els PMUS (Plans de Mobilitat Urbana Sostenible).