Publicitat

Veure la llum, per Marta Royo

La comunicació ha estat, durant molt de temps, la gran assignatura pendent al sector industrial

spot_img

Publicat el 9.11.2021 5:35

Opinió

Marta Royo

Marta Royo

La Sol Jardí, enginyera industrial, era la propietària i directora d’una empresa d’il·luminació referent en solucions per a naus industrials. Era ja la tercera generació. L’empresa es deia SOL, i el seu eslògan era Veiem la llum.

Publicitat

Des de sempre, la seva marca havia funcionat sola, com molts altres productes industrials, i no havia hagut de fer cap esforç en la seva imatge ni en la seva comunicació.

Publicitat

Amb les noves tecnologies i normatives industrials, la competència s’havia tornat molt ferotge; havia arribat el moment d’anar a buscar clients nous i, fins i tot, d’intentar ocupar nous nínxols de mercat. Per poder fer-ho bé, era moment també de tenir la seva marca ben definida, amb una bona imatge corporativa. Tenia clar el seu posicionament, la seva proposta de valor, el seu missatge clau a comunicar, el seu benefici de producte. Tenia fins i tot un nom i un logo molt ben dissenyat, però no disposava de materials per anar a visitar nous clients i fer una bona campanya de captació. 

El cas de la Sol Jardí és del tot fictici, però ben segur que moltes empreses industrials es poden veure reflectides en aquest cas, ja que en el sector industrial, l’aposta pel màrqueting i la comunicació ha estat, durant molt de temps, la gran assignatura pendent. Centrades en el desenvolupament tecnològic i en l’activitat productiva, no fa gaire, no consideraven prioritàries la imatge i la comunicació. Inclús m’atreviria a dir que eren del tot innecessàries. Un catàleg amb les referències fet directament per la impremta era més que suficient per anar a veure un client i fer una venda.

La globalització del mercat, la transformació digital i la indústria 4.0 han portat aquest sector a competir en un entorn difícil, on la diferenciació i la capacitat d’adaptació al canvi han estat i són peces clau. Avui, per crear o ampliar àrees de negoci i tancar relacions comercials, és importantíssim tenir la proposta de valor ben definida, però encara més important és saber-la comunicar.

La marca ha passat a ser primordial dins els intangibles de la companyia, i la comunicació amb l’entorn i, per tant, la identitat corporativa, ja són habituals en els entorns B2B.

La comunicació industrial necessita estratègies enfocades a enfortir les empreses, visibilitzant sempre qui hi ha al darrere. Cal aconseguir èxit en les relacions comercials, sí, però també crear i fer créixer el prestigi de la marca, desenvolupar una comunicació efectiva amb els clients, proveïdors, empleats, inversors i institucions.

La comunicació industrial ha de transcendir d’allò purament mercantil per contribuir, a més a més, a la relació de la companyia amb el seu entorn. Un ecosistema on hi tinguin també valor aspectes com la creació de llocs de treball, impuls de l’economia on es facin visibles també accions de responsabilitat social corporativa.

Casos ben fets també n’hi ha. I en posaré un. El cas de Schneider Elèctric, en homenatge al meu pare (ACS), que durant més de 20 anys la va presidir i va ser un dels impulsors del màrqueting industrial al nostre país. Les bases de la imatge de marca de Schneider Electric (aleshores, encara Groupe Schneider) venen ja dels anys 90, quan es va començar a invertir en imatge i comunicació corporativa per convertir-se en un referent del mercat.

I tu, creus en la comunicació en el sector industrial?

Marta Royo és publicista, economista i fundadora de Mosaiking Comunicació

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Transformant realitats amb el màrqueting digital

El màrqueting digital com a plataforma de canvi pot permetre a les persones reinventar-se per trobar noves oportunitats laborals

Canvis climàtics

"La recepta per intentar apaivagar les conseqüències dels canvis climàtics no necessàriament ha de passar pel decreixement de la nostra societat ni per la desindustrialització", l'opinió de Miquel Saumell

Publicitat amb propòsit: i si les marques també fessin barri?

"La publicitat no ha de ser només una eina per vendre. Pot –i hauria de– ser una eina per construir": l'opinió de Marta Royo

Apagada elèctrica a Catalunya, apagada comunicativa a les institucions

"Els missatges van ser tardans, dispersos i, sovint, mancats d'indicacions concretes": l'opinió de Marta Royo
spot_img

L’Institut Tècnic Eulàlia commemora el seu centenari amb actes a l’escola i en diversos indrets emblemàtics de Barcelona

La celebració es clourà amb una trobada festiva d’antics alumnes i professors el dissabte 24 d’octubre de 2026

Estudiants de l’EUSS presenten un nou monoplaça elèctric amb aerodinàmica perfeccionada

Una versió millorada del monoplaça elèctric, amb un 260% més d’eficiència aerodinàmica i que mira cap al futur de la competició: així és el nou vehicle desenvolupat per l’equip d’EUSS MotorSport

Absolen les 9 activistes del Sindicat de Cassoles que van intentar aturar un desnonament

Després de quatre anys, les encausades celebren haver aconseguit desmuntar el "muntatge policial"

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]