Dimarts 18, febrer 2025
14.7 C
Sant Gervasi
14.8 C
Sarrià
Publicitat

Veure la llum, per Marta Royo

La comunicació ha estat, durant molt de temps, la gran assignatura pendent al sector industrial

spot_img

Publicat el 9.11.2021 5:35

Opinió

Marta Royo

Marta Royo

La Sol Jardí, enginyera industrial, era la propietària i directora d’una empresa d’il·luminació referent en solucions per a naus industrials. Era ja la tercera generació. L’empresa es deia SOL, i el seu eslògan era Veiem la llum.

Publicitat

Des de sempre, la seva marca havia funcionat sola, com molts altres productes industrials, i no havia hagut de fer cap esforç en la seva imatge ni en la seva comunicació.

Publicitat

Amb les noves tecnologies i normatives industrials, la competència s’havia tornat molt ferotge; havia arribat el moment d’anar a buscar clients nous i, fins i tot, d’intentar ocupar nous nínxols de mercat. Per poder fer-ho bé, era moment també de tenir la seva marca ben definida, amb una bona imatge corporativa. Tenia clar el seu posicionament, la seva proposta de valor, el seu missatge clau a comunicar, el seu benefici de producte. Tenia fins i tot un nom i un logo molt ben dissenyat, però no disposava de materials per anar a visitar nous clients i fer una bona campanya de captació. 

El cas de la Sol Jardí és del tot fictici, però ben segur que moltes empreses industrials es poden veure reflectides en aquest cas, ja que en el sector industrial, l’aposta pel màrqueting i la comunicació ha estat, durant molt de temps, la gran assignatura pendent. Centrades en el desenvolupament tecnològic i en l’activitat productiva, no fa gaire, no consideraven prioritàries la imatge i la comunicació. Inclús m’atreviria a dir que eren del tot innecessàries. Un catàleg amb les referències fet directament per la impremta era més que suficient per anar a veure un client i fer una venda.

La globalització del mercat, la transformació digital i la indústria 4.0 han portat aquest sector a competir en un entorn difícil, on la diferenciació i la capacitat d’adaptació al canvi han estat i són peces clau. Avui, per crear o ampliar àrees de negoci i tancar relacions comercials, és importantíssim tenir la proposta de valor ben definida, però encara més important és saber-la comunicar.

La marca ha passat a ser primordial dins els intangibles de la companyia, i la comunicació amb l’entorn i, per tant, la identitat corporativa, ja són habituals en els entorns B2B.

La comunicació industrial necessita estratègies enfocades a enfortir les empreses, visibilitzant sempre qui hi ha al darrere. Cal aconseguir èxit en les relacions comercials, sí, però també crear i fer créixer el prestigi de la marca, desenvolupar una comunicació efectiva amb els clients, proveïdors, empleats, inversors i institucions.

La comunicació industrial ha de transcendir d’allò purament mercantil per contribuir, a més a més, a la relació de la companyia amb el seu entorn. Un ecosistema on hi tinguin també valor aspectes com la creació de llocs de treball, impuls de l’economia on es facin visibles també accions de responsabilitat social corporativa.

Casos ben fets també n’hi ha. I en posaré un. El cas de Schneider Elèctric, en homenatge al meu pare (ACS), que durant més de 20 anys la va presidir i va ser un dels impulsors del màrqueting industrial al nostre país. Les bases de la imatge de marca de Schneider Electric (aleshores, encara Groupe Schneider) venen ja dels anys 90, quan es va començar a invertir en imatge i comunicació corporativa per convertir-se en un referent del mercat.

I tu, creus en la comunicació en el sector industrial?

Marta Royo és publicista, economista i fundadora de Mosaiking Comunicació

Notícies relacionades

La mort d’un ciclista a Sarrià reunirà una reivindicació per una xarxa de bici més segura

L'acte es farà el 20 de febrer i servirà per rendir homenatge a Hugo Fernández, que va morir a principis d'any al Passeig Sant Joan Bosco

Lecanemab, nou fàrmac per a l’Alzheimer: expectatives i realitat

Està previst que el medicament estigui disponible en el mercat farmacèutic català en menys de dos anys

Els ODS a Infantil i Primària

El pla d'acció amb 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'Escola Garbí Pere Verges

Quines propostes de Sarrià-Sant Gervasi passen a la següent fase dels pressupostos participatius?

D'un total de 186, 67 són els projectes per millorar l'espai públic que arriben a l'etapa decisòria: la votació serà el mes d'abril

Temes relacionats

Comunicació no és sinònim d’Instagram

"Abans de pensar en el canal cal tenir clar què és la marca, què vol transmetre i a qui vol arribar amb el seu missatge", escriu Royo

Drill, baby, drill!

L'opinió d'Àlex Quevedo sobre les conseqüències de l'arribada de Trump a la presidència dels Estats Units

L’alcalde ens visita

"Però si es llegeix la lletra petita, aquesta invitació no va adreçada a tots els veïns del districte", escriu Saumell

Un propòsit pel 2025: treballar pel barri, viure el barri

"Les persianes tancades i els locals buits no són el final d’un camí; són un avís que ens recorda que cal continuar", escriu Royo
spot_img

La mort d’un ciclista a Sarrià reunirà una reivindicació per una xarxa de bici més segura

L'acte es farà el 20 de febrer i servirà per rendir homenatge a Hugo Fernández, que va morir a principis d'any al Passeig Sant Joan Bosco

Quines propostes de Sarrià-Sant Gervasi passen a la següent fase dels pressupostos participatius?

D'un total de 186, 67 són els projectes per millorar l'espai públic que arriben a l'etapa decisòria: la votació serà el mes d'abril

Detinguts quatre vigilants de seguretat per agressions de matinada al carrer Tuset

La policia els va arrestar després que actuessin amb violència contra un grup de turistes que sortia d'una discoteca de Galvany

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí