Cultura
Elsa Corominas
El passat 6 de novembre va tenir lloc al Centre Cívic Casa Orlandai la xerrada ‘Emergència Pantalles – El Món A Través del Mòbil’ en el marc del cicle de xerrades i conferències Argumenta “Emergència! Vivim en un món canviant” en col·laboració amb el cicle de debat i reflexió Les Veus de la República, que enguany ha fet 10 anys.
Les dues persones expertes convidades a parlar del repte que suposa per a l’educació i l’aprenentatge i per a la salut mental dels joves la nova realitat dominada per les pantalles van ser Montse Guitert Catasús, catedràtica dels estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació a la Universitat Oberta de Catalunya, i José Ramón Ubieto, psicòleg.
Hi ha consens en acceptar que en un món cada vegada més digitalitzat, l’educació bàsica ha de proporcionar una cultura digital a tot l’alumnat per tal que pugui treure profit de manera segura, responsable i saludable dels entorns virtuals. Les competències digitals són part important de l’educació bàsica. La qüestió és quina és la manera adequada d’adquirir-les, especialment quan els darrers informes com el PISA (Programa per a l’Avaluació Internacional dels Estudiants, que examina uns 700.000 estudiants per valorar-ne les competències adquirides en acabar l’educació obligatòria en més de 80 països del món) mostren evidències que competències bàsiques per a l’aprenentatge com la lectora o la comprensió matemàtica estan empitjorant any rere any a Catalunya i a Espanya.
L’APRENENTATGE: Els llibres en paper, escriure a mà, memoritzar, són bons per aprendre? L’atenció, la comprensió, la concentració es poden fomentar bé amb dispositius digitals?
Després d’uns anys d’inversions per digitalitzar les escoles, actualment diversos països estan aturant els plans digitals (Suècia, per exemple, ha fet una inversió milionària per accelerar el retorn de libres de text a l’aula). L’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (Unesco) va dictaminar en un informe mundial l’any passat que l’alfabetització digital és imprescindible, i les aules han d’incloure la tecnologia, però la digitalització escolar exigeix prudència i el suport d’unes normes clares. La Unesco exigeix un ús adequat de la tecnologia en l’educació, i que els professors rebin formació adequada, incloses les competències en ciberseguretat.
En paraules de Montse Guitert: “Al professorat se l’ha de preparar, més que per conèixer eines, per a fer un bon ús de les existents. És a dir, no cal formar instrumentalment sinó metodològicament perquè faci un bon ús de la tecnologia i pugui empoderar els estudiants per utilitzar-les de manera crítica. És el que actualment anomenem competència digital docent, que suposa no només conèixer les eines sinó com aplicar-les en els processos d’ensenyament i aprenentatge i en el desenvolupament professional”.
LA SALUT MENTAL: Les pantalles estan dissenyades per ser addictives. Els cervells es veuen sobreestimulats amb els diversos dispositius mòbils. S’estima que els adolescents hi passen una mitjana de 5 hores diàries, essent també una pèrdua de temps en detriment d’altres activitats com la lectura, la música, etc. amb conseqüències nefastes per al nivell de coneixements i la cultura.
S’ha demostrat que la tecnologia minva les habilitats cognitives, i perjudica la salut mental. És un fet que han augmentat l’anorèxia, les autolesions, la hipertensió, l’obesitat i els suïcidis en adolescents, així com el ciberassetjament als centres educatius. Els infants tenen, a més, un accés fàcil a la pornografia i al sexe explícit, de mitjana a partir dels 12 anys. L’Associació Espanyola de Pediatria recomana usos familiars i escolars que restringeixin l’ús de pantalles en infants i adolescents i l’addicció als videojocs està reconeguda oficialment per l’OMS en la Classificació Internacional de Malalties publicada el 2022 en la categoria diagnòstica de «trastorn per videojocs» (Gaming disorder).
Els adolescents són “addictes” o “amants” de les pantalles? És una pregunta que es fa el psicòleg José Ramon Ubieto en el seu llibre ¿Adictos o amantes? Claves para la salud mental digital en infancias y adolescencias (Editorial Octaedro, 2023): “De llegir les conseqüències des de la perspectiva d’addictes a llegir-les des d’amants hi ha molta diferència. Si les llegeixes des de la perspectiva d’addictes ja estàs pensant com les conseqüències d’un malalt mental. I, per tant, arribaràs probablement a conclusions radicals del tipus “traiem-li la droga. Cal treure el mòbil de les classes. Cal treure-li el mòbil, cal prohibir-lo de la seva vida, o, com diuen alguns, cal erradicar el mòbil, perquè així aconseguirem que no es produeixin les conseqüències. Si les llegeixes com a amants, del que te n’adones és que probablement el que has de fer és ajudar-lo a fer que aquest enllaç d’amor amb la màquina sigui un enllaç menys alienant. Però no ho eliminaràs, perquè entens que hi ha una necessitat d’amor en aquest enllaç”.