Publicitat

‘Compartint memòries’, un projecte que uneix alumnes i malalts d’Alzheimer

Estem convençuts que contribuïm a conscienciar i sensibilitzar les generacions més joves de l'impacte de les malalties neurodegeneratives, escriu E. Iturmendi

spot_img

Publicat el 25.6.2024 6:00

Gent Gran

Edurne Iturmendi, educadora social de la Fundació Uszheimer

Quan en el 2002 es va iniciar el projecte educatiu de la Fundació Uszheimer es va apostar per una qualitat de servei diferenciador que donés resposta a una realitat social que afecta milers de persones: el treball d’intervenció psicoeducativa de persones afectades d’una malaltia neurodegenerativa. Aquest projecte també incloïa la sensibilització comunitària, que contemplava el treball amb infants i adolescents.

Publicitat

La Fundació Uszheimer sempre ha estat sensibilitzada pels grans beneficis que genera la relació intergeneracional entre les persones que pateixen alteracions de caràcter cognitiu i els adolescents en l’àmbit d’aprenentatge, d’educació en valors i d’adquisició d’habilitats comunicatives i socials.

Publicitat

L’any 2007, la nostra entitat ja va fer un programa de sensibilització i intercanvi entre alumnes del CEIP Estel de Molins de Rei i persones amb la malaltia d’Alzheimer. Amb “l’excusa” de fer una obra de teatre es va donar l’oportunitat als alumnes de primària de conèixer la realitat de les demències.

Projecte ‘Compartint memòries’ © Fundació Uszheimer

Durant el curs 2011-12 i amb assessorament del Consorci d’Educació de Barcelona i de la facultat de Pedagogia de la UB, es va realitzar una experiència pilot d’intervenció social de caràcter intergeneracional amb els instituts Joan Brossa i Josep Pla, ambdós de Barcelona, i que convidava els alumnes a construir unes caixes de memòria.

Des d’aleshores, aquest projecte amb metodologia d’aprenentatge i servei pren el nom de ‘Compartint memòries’. Els alumnes fan un aprenentatge sobre què són les demències a partir d’unes sessions formatives a l’aula per, paral·lelament, posar en pràctica un servei, en forma d’encàrrec, dirigit al col·lectiu que acut regularment a un dels centres de la nostra entitat.

‘Compartint memòries’ forma part de l’oferta de projectes de Servei Comunitari del Departament d’Educació. Des del 2012 fins al moment actual, l’entitat ha col·laborat cada curs amb algun centre educatiu en què el seu alumnat participa amb un alt grau de satisfacció, tant per part de les persones grans com dels alumnes i dels familiars. A Barcelona, en el 2024, aquest projecte s’ha fet amb l’Institut Escola Projecte i l’IES Caterina Albert, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona.

Projecte ‘Compartint memòries’ © Fundació Uszheimer

L’educació és fonamental i on comença tot. Cada vegada que fem un ‘Compartint memòries’ estem convençuts que contribuïm a conscienciar i sensibilitzar les generacions més joves de l’impacte de les malalties neurodegeneratives, mentre sabem que donem més vida a la gent gran. Iniciatives com aquesta són claus per apropar-se a l’Alzheimer des del respecte, la implicació, l’empatia i la solidaritat.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Fibromiàlgia i estimulació cognitiva: claus per millorar la qualitat  de vida

L'objectiu de l'estimulació cognitiva és ajudar a estabilitzar o millorar els símptomes i el deteriorament cognitiu

L’impacte dels joves en l’envelliment actiu

"Els contactes intergeneracionals afavoreixen els lligams entre generacions i promouen el sentiment d’il·lusió i utilitat de les persones grans en la societat": l'article de la Fundació Ushzeimer

L’Alzheimer a través del gènere

Les dones presenten una prevalença més alta de demències, problemes crònics i discapacitats

El Nadal i la malaltia d’Alzheimer: com afecta a les famílies?

són dates difícils, en les quals als cuidadors se’ls demana un sobreesforç extra amb un cost emocional i un desgast físic molt important
spot_img

El carrer de Ballester: història, curiositats i present

En els darrers anys, en convertir-se en un carrer de plataforma única i prioritat per als vianants, s’hi ha pacificat el trànsit i els edificis històrics que encara restaven es mostren en la seva esplendor

L’Ajuntament impulsa quatre noves estacions de Bicing a Sarrià–Sant Gervasi

El servei de bicicleta pública arriba a 8.000 bicicletes i amplia cobertura en zones altes de la ciutat

Els partits polítics de Sarrià-Sant Gervasi fan balanç en l’equador del mandat

Després de dos anys d'alcaldia de Jaume Collboni, els consellers de Junts, PP, PSC, BComú i ERC miren al passat i fan propostes de futur

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]