20.6 C
Sant Gervasi
| Divendres 17 de setembre de 2021 |
Publicitat

Del producte a la marca… i al mercat

"Per llançar una marca al mercat, cal crear-ne primer la imatge i, després, donar-la a conèixer triant molt bé com arribar al consumidor", per Marta Royo

Publicitat
Publicitat

Opinió

Marta Royo Espinet

Avui proposo una mica de reflexió després de les vacances per intentar aclarir aquella confusió entre productes i marques i de com podem arribar al mercat. T’ha passat algun cop allò d’invertir un munt de diners en un pla de mitjans i no obtenir-ne cap resultat? T’has preguntat si l’anunci comunicava correctament? O, al contrari, tenir dissenyada una fabulosa campanya de publicitat, però no arribar a la gent? T’has plantejat si n’has fet una difusió correcta? 

Un producte és allò que has creat o desenvolupat amb la finalitat de vendre’l i obtenir-ne un rendiment. Per tenir-ne, hauràs d’haver treballat en el teu pla de viabilitat, segurament acompanyat d’un expert en estratègia de negoci, com ara la Núria Garcia. Ella diu que, abans de llançar un producte al mercat, cal assegurar-se que el producte és viable: primer, comprovant que respon a una necessitat real de mercat i, segon, assegurant-nos que el client està disposat a pagar el preu que val el nostre producte.

En canvi, una marca és allò que vols que el mercat ━i el teu client potencial━ pensi del teu producte quan està sol al lineal. Per tant, és allò que cal construir d’una forma molt curosa ━valors, beneficis, però sobretot, el que aporta a la societat, ideal si es crea en clau de benefici━ perquè ressoni i lluï per si mateix, sense necessitat que nosaltres, els seus creadors, hi siguem presents per explicar-ho.

Per tant, per llançar una marca al mercat, cal crear-ne primer la imatge i, després, donar-la a conèixer triant molt bé com arribar al consumidor. Com creem la imatge de marca i com la donem a conèixer?

Imatge de marca:

  • Reflexionant amb profunditat sobre qui ets i què fas. Això és tasca teva: tenir molt clares les teves característiques, els teus serveis i els beneficis del que fas i ofereixes.
  • Definir què vols comunicar, traslladat a un missatge clau i, a poder ser, únic i diferencial. Aquest punt forma part de l’estratègia de comunicació d’on sovint ja es pot derivar l’eslògan.
  • Com ho dius i com ho representes: d’una forma notòria i memorable. Aquí és on ja entra la creativitat i el disseny gràfic. Logotip, imatge gràfica i campanya de publicitat.

Difusió:

Avui tenim la gran sort que el món digital ens brinda oportunitats democràtiques, per a tothom i a bon preu. Les empreses, els emprenedors i els petits negocis tenen ━tenim━, el segle XXI, una oportunitat d’or per donar-nos a conèixer dins l’entorn 2.0. Un lloc on pots parlar amb un periodista, amb un director general, amb el teu ídol o amb el teu president.

Allà hi podem trobar eines assequibles, a l’abast de tothom. Ara bé, cal definir primer una bona estratègia de comunicació a seguir. Dins l’entorn 2.0 podem tocar el client, el podem conèixer, el podem saludar, el podem respondre, el podem atacar, podem conèixer-ne els interessos i necessitats i… satisfer-los. Cal definir, però, el què i el com.

Com ho fem?

Primer ━i imprescindible━, en funció dels teus objectius de comunicació (captar clients, generar conversions, fidelitzar un producte, obtenir influenciadors, generar trànsit cap a una web, venda directa, etc.) i de la teva estratègia de comunicació (definir el missatge clau que resumeix molt bé la teva proposició de venda dirigida al teu target, la teva audiència), cal triar molt bé els canals de comunicació, així com les accions i materials a desenvolupar.

Aquí et proposo alguns canals amb alguns exemples de coses per fer.

  • Xarxes socials: quines, com i amb quin pressupost. Cal definir els objectius abans de començar a fer publicacions i tuits. Cada xarxa és diferent. Per exemple, a Facebook generes comunitat; a Instagram, notorietat; a Twitter, debat; i a Linkedin, contactes.
  • Social Media Ads: patrocinar publicacions i anuncis per arribar a tenir més audiència.
  • Tenir un bon SEO a la teva web per aconseguir un bon posicionament natural de base.
  • Google Adwords: campanya SEM per premiar les cerques de Google.
  • Campanyes d’emailing a les teves bases de dades, segmentant i oferint contingut de valor.
  • Alimentant el teu blog amb informació de valor interessant per a qui ho llegeixi. Alhora, posiciona a Google.
  • Bàners a webs interessants: diaris digitals o portals interessants per al teu negoci.
  • Crear comunitat qualitativa a LInkedin i oferir-los xerrades, píndoles o càpsules.
  • Relacions públiques 2.0: campanya a periodistes i a influenciadors. No una nota de premsa, una campanya ben feta. El periodista és persona i també li has d’aportar valor a allò que li envies.

I tu, tens clar si el producte que vols llançar és viable i rendible? I com el convertiràs en una marca i el difondràs per arribar al teu mercat?

Marta Royo Espinet és publicitària, economista i fundadora de Mosaiking Comunicació

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.