Opinió
Mercè Amat, ERC
La lluita pel carril bici de la Via Augusta ha estat fins ara una història reeixida de mobilització ciutadana i política envers una mobilitat més segura, saludable i sostenible al nostre districte que el govern Colau – Collboni amenaça a malbaratar.
D’una banda, la reivindicació va anar prenent forma quan, el 2019, nombroses associacions de famílies d’alumnes d’escoles i instituts del districte, entitats veïnals, esportives, socials i culturals es van anar organitzant per acabar creant, el febrer del 2020, la plataforma Bici Augusta. Mitjançant bicicletades, la participació en consells de barri i audiències públiques i articles a la premsa, entre d’altres, la plataforma ha anat posant a l’agenda política aquesta infraestructura clau per vertebrar els barris de Sarrià – Sant Gervasi i connectar el districte amb la resta de xarxa pedalable de la ciutat a través de la Via Augusta, un eix, a més, que es caracteritza pel gran nombre de centres educatius que hi ha als seus entorns.
El desembre del 2019, ERC Sarrià – Sant Gervasi, recollint la inquietud d’avançar en la infraestructura de carrils bici al districte, va presentar una proposició per iniciar el projecte del carril bici de la Via Augusta que es va aprovar, entre d’altres, amb els vots del govern municipal del districte. D’aleshores ençà, ERC Sarrià – Sant Gervasi no ha deixat de treballar iniciatives per fer-lo realitat.
Amb el desconfinament del 2020 van arribar les actuacions urbanístiques ràpides i el grup d’ERC Sarrià – Sant Gervasi va demanar al plenari que aquestes actuacions incloguessin el carril bici de la Via Augusta. El compromís va ser aleshores fer el tram entre l’avinguda Diagonal i plaça Molina, però el pot de pintura se’ls va acabar a l’altura de la Riera de Cassoles.
Ara bé, la iniciativa més important, és, sens dubte, el compromís de redactar-ne el projecte complet i fer arribar el carril almenys fins al carrer Ganduxer en compliment del pacte de pressupostos 2021 entre el govern municipal i ERC. La data prevista d’inici de les obres en un primer moment havia de ser finals del 2021, però de seguida va passar a finals de febrer del 2022 (l’Ajuntament de Barcelona defensa a El Jardí que oficialment sempre s’ha dit “durant el 2022” i que es preveu l’obra de cara a l’estiu). Tanmateix, som a les dates que som i si sabem alguna cosa del carril és per una piulada de Barcelona Mobilitat responent a la plataforma ciutadana BikeVidrera en què anuncia que -essent optimistes- més aviat l’hem d’esperar a partir del segon trimestre.
Hola! Tal i com es va anunciar a finals d'any, es preveu que el carril bici de Via Augusta s'inicii durant el 2022 en dues fases. S’actuarà primer en el tram comprès entre Laforja i Ganduxer, i després de Ganduxer a passeig Bonanova. https://t.co/1uDnFK1OJP
— Barcelona Mobilitat (@BCN_Mobilitat) January 27, 2022
Al llarg d’aquest mandat, el grup municipal d’ERC Sarrià – Sant Gervasi ha aportat iniciativa política i voluntat d’entesa per avançar en la mobilitat segura, saludable i sostenible i demana al govern Colau – Collboni concreció i respecte als compromisos adquirits amb els veïns i les veïnes i als pactes polítics assolits. Per quan, doncs, el carril bici de la Via Augusta?