El Racó del Veïnat
Associació de Veïns i Comissió de Festes del Farró
A Barcelona s’estan duent a terme projectes de pacificació del trànsit innovadors internacionalment; tanmateix, al nostre barri seguim ancorats en els greus problemes que ja es van detectar fa anys, als quals seguim sense trobar una solució.
Som un barri petit, envoltat de vies ràpides que haurien de facilitar un interior altament pacificat: volem apostar pel comerç de proximitat, i això vol dir facilitar que el veïnat pugui passejar tranquil·lament pel carrer. Tothom diu que som com un poblet perquè fomentem les relacions veïnals i la convivència, cosa que requereix uns carrers amables, segurs i sense fums.
Però ja fa anys que vam descobrir que, sense un control eficient de les velocitats màximes dels vehicles, els carrers de plataforma única es converteixen en trampes perilloses on els vianants van d’ensurt en ensurt. Furgonetes i camions de mida massa gran envaeixen carrerons i placetes: un munt de conductors espavilats utilitzen carrers com la Gleva, Pàdua o Saragossa com vies ràpides per travessar el barri i així estalviar-se els semàfors de les grans vies perifèriques.
Davant d’aquesta situació, podríem atrevir-nos a somiar: per què no podríem gaudir del Farró Superilla? Tenim una perifèria clara ━Balmes, General Mitre, Riera de Cassoles i Via Augusta━, que pot integrar el trànsit de ciutat, mentre a l’interior els carrers poden ser per a la vida: amb prioritat per a vianants i bicicletes i restricció de la velocitat a 10 km/h. Per controlar que aquesta reducció de la velocitat sigui real, el mètode que sembla més eficaç és jugar amb els canvis de sentit, evitant direccions úniques continuades que conviden vehicles de pas i incentiven l’excés de velocitat. Així s’ha fet no fa gaire en el cas del carrer Ballester gràcies al moviment veïnal.
No calen grans obres ni grans inversions. Només caldria energia, intel·ligència i voluntat política per tirar endavant un procés que, amb els coneixements dels tècnics i la participació́ de tots els sectors implicats, dissenyés una proposta capaç d’omplir de vida els nostres carrers. El Govern municipal afirma que el model de les superilles s’ha d’anar estenent per tota la ciutat .
Ja fa temps que a l’Associació de Veïns i Comissió de Festes del Farró hi pensem, tot aportant als tècnic i polítics propostes puntuals per fer arribar aquest fi global, que és la superilla. Mentrestant, tenim identificats alguns problemes i punts negres del barri que requereixen una solució immediata.
- Evitar l’excés de velocitat
L’excés de velocitat és un gran problema dels carrers del barri, dels interiors, però també dels perifèrics. Per això caldria:
- Evitar les travesseres que utilitzen els cotxes de pas. Punts negres com Saragossa, Pàdua, La Gleva i Guillem Tell.
- Augmentar la senyalització indicant les direccions prohibides i limitant la velocitat dels carrers de plataforma única a 10 km/h. Caldria protegir millor els carrers amb sortides escolars i extraescolars. Punts negres com el carrer Vallirana (Escola Trèmolo) i el carrer Saragossa (Petit Lys)
- Canvi de direcció i limitació de la velocitat a 10 km/h al carrer Pàdua, entre Saragossa i Balmes, l’eix comercial del barri.
- Promoure una campanya informativa i de control per fer prendre consciència als automobilistes i motoristes de les zones amb prioritat per als vianants.
- Convertir en zona de vianants alguns espais: plaça Mañé i Flaquer i carrer Septimània
Com és ben sabut, el Farró disposa de poc espai públic exclusivament per a vianants. La plaça Mañé i Flaquer és el centre emblemàtic del barri i hauria de ser un lloc de trobada del veïnat, no un pàrquing de camions i furgonetes.
Una altra oportunitat d’ampliar la superfície per al veïnat és el carrer Setmania, entre Saragossa i plaçaa de Sant Joaquim.
- Millorar els guals del carrer Saragossa
És urgent substituir els guals antics en angle de 45º que provoquen moltes caigudes, pels de nou disseny.
- Augmentar els aparcaments de motocicletes i bicicletes
Disposem d’un seguit de propostes per ajudar a dissenyar un pla per evitar el dèficit d’aparcament de motos i bicicletes.
El futur ha d’arribar ara
Estem encara pendents que la reforma del carrer Balmes arribi al tram del Farró, tot i que no entenem que mentrestant no anem avançant en altres aspectes que es podrien anar millorant.
La nostra ciutat fa bandera d’un urbanisme ecològic que vol recuperar l’espai públic per a la vida dels ciutadans. A poc a poc la prepotència del cotxe va quedant enrere i cada cop veiem més exemples que mostren com és possible el que abans eren utopies: uns carrers inclusius i sostenibles, uns carrers a velocitat humana, on la vida flueix lliurement. I no entenem perquè al nostre barri res d’això està passant i seguim eternament esperant unes millores que no arriben.
Objectiu: Farró Superilla. Fem-ho?
Podeu trobar informació ampliada sobre aquesta proposta a la revista Coses del Farró, nº 14, Tardor