Publicitatspot_img
Publicitat
spot_img

El tudó, un colom molt estès a Europa que va arribar a Barcelona el 1996

La dita: Menjar hi hagi al colomar, que de coloms no en faltaran

Publicat el 1.6.2024 6:59 · Actualitzat el 3.6.2024 11:22

Coneixem els ocells

Enric Capdevila

Publicitat

El tudó (Columba palumbus) és un colom molt estès a Europa, és una espècie forestal típica de boscos i conreus mediterranis, que fa unes dècades va començar a colonitzar el medi urbà, on troba arbres grans per fer el niu i menjar accessible. La primera cita a Barcelona és de l’any 1996 i ara hi ha unes 3.000 parelles que hi crien.

Menja fruits, brots, fulles tendres i llavors, i busca el menjar a terra o als arbres. Construeix el niu amb branquetes, dalt dels arbres. Vola amb rapidesa, quan aixeca el vol aleteja amb força i fa un soroll característic. Té un cant molt típic, greu i potent, format generalment per dos o tres sèries de cinc síl·labes (gu-guu-gu, gu-gu). Aquesta manera de cantar, que comparteix amb la resta de coloms i tòrtores, s’anomena parrupar, parrupejar o marruquejar.

És un ocell molt apreciat des de l’antiguitat pel seu valor cinegètic (està permès caçar-los) i pel seu posterior consum domèstic. A Espanya la caça del tudó està permesa durant la tardor, època en què es barregen els tudons autòctons amb els que arriben d’Europa i s’ajunten en grans dormidors.

La dita: Menjar hi hagi al colomar, que de coloms no en faltaran

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El gaig blau: característiques i curiositats

És una de les aus més espectaculars que cria al nostre país, però l'ús de plaguicides i la pèrdua de cavitats naturals on nidificar ha limitat molt la seva expansió

El cucut reial: característiques i curiositats

Un ocell migrador singular que destaca pel seu parasitisme reproductor

La cotxa cua-roja: característiques i curiositats

És un ocell migrador comú arreu de Catalunya, un nidificant estival molt rar i localitzat, i un hivernant excepciona

Pinsà mec: característiques i curiositats d’un ocell poc abundant a Catalunya

És un ocell migrador que cria als boscos boreals d'Europa i Àsia (taigà) i es desplaça al sud per hivernar
spot_img

Tanca la Biblioteca de Sant Gervasi per una incidència tècnica

Les actuacions que s'estan duent a terme en el sistema de climatització s'allargaran una setmana

El monestir de Valldonzella es degrada sense fre després de quatre dècades d’abandonament

Set entitats reclamen a l’Ajuntament una actuació urgent per frenar la degradació del conjunt romànic i no descarten portar el cas a la Fiscalia

L’esvoranc de l’L9 ha afectat 300 veïns i una setantena es troben allotjats en hotels de Sant Gervasi

El Punt d’Informació Ciutadana ubicat al Centre Cívic Vil·la Florida, habilitat el mateix dia de la incidència, romandrà obert fins que es produeixi el retorn als habitatges

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí