Publicitat

El tudó, un colom molt estès a Europa que va arribar a Barcelona el 1996

La dita: Menjar hi hagi al colomar, que de coloms no en faltaran

spot_img

Publicat el 1.6.2024 6:59

Coneixem els ocells

Enric Capdevila

Publicitat

El tudó (Columba palumbus) és un colom molt estès a Europa, és una espècie forestal típica de boscos i conreus mediterranis, que fa unes dècades va començar a colonitzar el medi urbà, on troba arbres grans per fer el niu i menjar accessible. La primera cita a Barcelona és de l’any 1996 i ara hi ha unes 3.000 parelles que hi crien.

Menja fruits, brots, fulles tendres i llavors, i busca el menjar a terra o als arbres. Construeix el niu amb branquetes, dalt dels arbres. Vola amb rapidesa, quan aixeca el vol aleteja amb força i fa un soroll característic. Té un cant molt típic, greu i potent, format generalment per dos o tres sèries de cinc síl·labes (gu-guu-gu, gu-gu). Aquesta manera de cantar, que comparteix amb la resta de coloms i tòrtores, s’anomena parrupar, parrupejar o marruquejar.

És un ocell molt apreciat des de l’antiguitat pel seu valor cinegètic (està permès caçar-los) i pel seu posterior consum domèstic. A Espanya la caça del tudó està permesa durant la tardor, època en què es barregen els tudons autòctons amb els que arriben d’Europa i s’ajunten en grans dormidors.

La dita: Menjar hi hagi al colomar, que de coloms no en faltaran

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

La cotxa cua-roja: característiques i curiositats

És un ocell migrador comú arreu de Catalunya, un nidificant estival molt rar i localitzat, i un hivernant excepciona

Pinsà mec: característiques i curiositats d’un ocell poc abundant a Catalunya

És un ocell migrador que cria als boscos boreals d'Europa i Àsia (taigà) i es desplaça al sud per hivernar

La cotxa blava

Un ocell migrador discret però molt vistós, amb una gran diversitat de subespècies i presència regular als espais humits del territori

El duc: curiositats i característiques

És la més grossa de les nostres rapinyaires nocturnes, resident i ben distribuïda arreu del territori, sobretot en ambients mediterranis de baixa i mitja muntanya
spot_img

El secret del pa que menges cada dia 

De la massa mare a la sopa d’all: un aliment quotidià que revela la nostra cultura i arrelament

Jordi del Barrio: “Les cadenes comercials no beneficien Sarrià, fan que el barri perdi personalitat”

El president de l'Eix Comercial de Sarrià assegura que el barri té un comerç "de proximitat, que no competeix en preus, sinó en valor”

El banc de Monterols

El relat de Maria Àngels Viladot

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí