Publicitat

El tudó, un colom molt estès a Europa que va arribar a Barcelona el 1996

La dita: Menjar hi hagi al colomar, que de coloms no en faltaran

spot_img

Publicat el 1.6.2024 6:59

Coneixem els ocells

Enric Capdevila

Publicitat

Publicitat

El tudó (Columba palumbus) és un colom molt estès a Europa, és una espècie forestal típica de boscos i conreus mediterranis, que fa unes dècades va començar a colonitzar el medi urbà, on troba arbres grans per fer el niu i menjar accessible. La primera cita a Barcelona és de l’any 1996 i ara hi ha unes 3.000 parelles que hi crien.

Menja fruits, brots, fulles tendres i llavors, i busca el menjar a terra o als arbres. Construeix el niu amb branquetes, dalt dels arbres. Vola amb rapidesa, quan aixeca el vol aleteja amb força i fa un soroll característic. Té un cant molt típic, greu i potent, format generalment per dos o tres sèries de cinc síl·labes (gu-guu-gu, gu-gu). Aquesta manera de cantar, que comparteix amb la resta de coloms i tòrtores, s’anomena parrupar, parrupejar o marruquejar.

És un ocell molt apreciat des de l’antiguitat pel seu valor cinegètic (està permès caçar-los) i pel seu posterior consum domèstic. A Espanya la caça del tudó està permesa durant la tardor, època en què es barregen els tudons autòctons amb els que arriben d’Europa i s’ajunten en grans dormidors.

La dita: Menjar hi hagi al colomar, que de coloms no en faltaran

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El voltor

És l'única espècie d'aus necròfagues que visita la ciutat de Barcelona, particularment Collserola, sobretot a la tardor i durant la dispersió dels joves.

L’oreneta de ribera, l’ocell migrador que s’instal·la als vessants del riu a l’estiu

A causa de la dificultat per ubicar els seus nius, es construeixen colònies artificials de formigó

El xatrac becllarg, una espècie vulnerable per culpa de la sobrepesca

L'ocell forma part de la fauna protegida de Catalunya, ja que els aiguamolls on niuen estan en regressió

La guatlla, una au preuada per la carn i els ous

Els seus ous, petits, de dotze grams i amb taques marrons per fer-los més críptics, són gustosos i rics en proteïna
spot_img

Jesuïtes Sant Gervasi i el Casal Sant Ildefons: una aliança transformadora a través del TR i el voluntariat

La proposta educativa combina l’aprenentatge acadèmic amb el compromís social, permetent que els estudiants col·laborin setmanalment amb diferents entitats del barri i la ciutat

Josep Carner, un poeta excels dins un rostre inacabat

Va instal·lar-se a Sarrià l'any 1914, en una torre llogada al carrer de Pomaret; va publicar alguns poemes en el butlletí de l'Orfeó Sarrianenc i a La Cònsola, revista impulsada per J.V.Foix

Neix una associació a Collserola per situar la creativitat al centre de la vida veïnal

Collserola Creativa ja compta ja amb 32 socis i fa una crida a la participació per seguir construint una oferta cultural col·lectiva i arrelada al territori

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]