Publicitat

Els mites alimentaris més habituals els últims anys

T'expliquem què hi ha de cert en cadascun d'ells

Nutrició

Anna Vilarrasa

Has incorporat alguns propòsits alimentaris entre els hàbits a millorar el 2023? A continuació t’oferim un repàs dels mites alimentaris més presents els últims anys, perquè puguis reconèixer-los i saber què se sap de cert en el moment actual.

La fruita engreixa

Publicitat

Les fruites tenen sucres en la seva composició, però formen part del mateix aliment. No es poden equiparar als sucres lliures i als afegits, el consum dels quals s’ha relacionat amb una major incidència d’obesitat. A més, la fruita és saciant i es pot menjar en qualsevol moment del dia, sempre que es digereixi bé.

Els aliments ‘light’ són adequats per aprimar

Publicitat

Aquest tipus de productes tenen un valor calòric un 30 % més baix que els seus homòlegsnormals’. Per tant, la reducció és, en realitat, petita si tenim en compte la quantitat que en consumim. A més, en contenir menys greix, no atipen tant.

Els congelats són menys nutritius

Els processos aplicats per rentar i mantenir els aliments congelats no són agressius i en la majoria de casos permeten mantenir tots els nutrients. Per tant, són una bona opció per tenir a mà aliments fàcils i ràpids de preparar com les verdures tallades o el peix tallat i sense espines. No s’han de confondre amb els plats preparats i congelats.

Els sucs verds desintoxiquen

Els batuts verds poden ajudar a augmentar la ingesta de verdures, ja que per algunes persones són més fàcils de menjar o els permeten introduir varietats que d’una altra manera no menjarien. Però no eliminen toxines de l’organisme i fer una dieta només a base de batuts pot ser deficitària en alguns nutrients.

El pa no es pot menjar a la nit

Els carbohidrats es poden prendre en qualsevol moment del dia, de manera equilibrada i sempre de fonts nutritives com la patata, els grans i derivats integrals (arròs, pa, pasta, flocs, etc.). Les quantitats totals s’han d’adaptar a les característiques de cada persona i a la nit s’han de presentar en preparacions fàcils de digerir.

Amb el colesterol alt no es pot menjar molt ou

Una creença que ja va quedant enrere. Els ous són aliments nutritius i assequibles. A més, les dades mostren que no fan augmentar el colesterol en sang, com ho fan els aliments alts en greixos saturats i hidrogenats. Per tant, es poden integrar en el marc d’una dieta sana amb verdures, fruita, peix blau, oli d’oliva, llegum i fruits secs.

La dieta vegana és deficitària

Molta gent pensa que per tenir una dieta saludable s’ha de menjar una mica de tot. Però no hi ha cap aliment imprescindible, tret de la llet materna. Existeixen posicionaments oficials de diferents organismes especialitzats que així ho avalen. Ben planificada, és una dieta vàlida per a totes les edats i en diferents condicions (embaràs, esport, etc.).

L’esmorzar és l’àpat més important del dia

Encara que esmorzar bé té els seus punts forts, al final del dia tots els àpats són igual d’importants. A més, tampoc cal que estigui format per llet, fruita i cereals, ja que qualsevol aliment saludable es pot menjar a primera hora del matí.

Anna Vilarrasa, dietista

Publicitat

Subscriu-t'hi

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu?

PDF per 30€ l'any
PDF + PAPER per 45 € l'any

Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

No hi ha articles per mostrar