Publicitat

La guatlla, una au preuada per la carn i els ous

Els seus ous, petits, de dotze grams i amb taques marrons per fer-los més críptics, són gustosos i rics en proteïna

spot_img

Publicat el 18.9.2024 6:00

Coneixem els ocells

Enric Capdevila

Publicitat

La guatlla (Coturnix coturnix) és una au migratòria, de la família dels fasiànids (com les gallines, perdius o faisans), que arriba ben entrada la primavera i s’hi està fins a la tardor, quan emprèn el vol cap a l’Àfrica. La seva presència és més abundant a la Catalunya Central, però es pot trobar per tot Catalunya. Li agraden les zones de conreu de cereal i els espais oberts amb vegetació.

Publicitat

La guatlla és un ocell petit i rabassut de 17 cm de llargada, amb ales llargues. Té unes plomes de colors marronosos, ocres, negres en la part superior i tons més blanquinosos en la part inferior. Els mascles, a part de tenir la barbeta blanca, també tenen una taca negra a la gola; en canvi, les femelles tenen unes taques negres al pit i uns colors més apagats.

S’alimenta principalment d’herbes i llavors; pot menjar cargols, erugues i petits invertebrats. És una au terrestre, reticent a volar i que prefereix moure’s arran de terra, fins i tot quan ha de fugir d’algun perill s’esmuny corrent entre els conreus o la vegetació. La millor indicació de la seva presència és el cant repetitiu, característic i força cridaner.

Els mascles són polígams. Les femelles normalment solen fer una única llocada amb una desena d’ous, l’època de cria acostuma a ser durant els mesos de maig i juny. En la incubació només hi participen les femelles, les quals nidifiquen a terra protegides d’algun element de vegetació, sobretot en sòls de conreu, i dura uns 17 dies.

És una au preuada per la carn i els ous. Es crien en granges d’aviram i també se’n permet la caça, amb les modalitats en mà i al salt, que es concentra a la mitja veda, període curt que s’obre i es tanca en ple estiu, juntament amb la caça de la tórtora comuna i el tudó; les dues primeres són espècies migradores que pateixen una regressió constant i cada temporada són més escasses. Els seus ous, petits, de dotze grams i amb taques marrons per fer-los més críptics, són gustosos i rics en proteïna, amb una aportació energètica tres o quatre cops superior a la dels ous de les gallines.

La dita: A la perdiu a primera vista, a la guatlla en fer fressa i al conill quan puguis.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El cabusset: un ocell aquàtic que resideix tot l’any a Catalunya

És un excel·lent bussejador, ja que se submergeix durant 15-20 segons sota l'aigua i pot arribar fins a 20 metres per buscar aliment, petits peixos, nimfes d'insectes aquàtics i mol·luscs

El balquer, un ocell que nidifica a totes les zones palustres dels Països Catalans

Està en regressió a causa de la pèrdua del seu hàbitat

El voltor

És l'única espècie d'aus necròfagues que visita la ciutat de Barcelona, particularment Collserola, sobretot a la tardor i durant la dispersió dels joves.

L’oreneta de ribera, l’ocell migrador que s’instal·la als vessants del riu a l’estiu

A causa de la dificultat per ubicar els seus nius, es construeixen colònies artificials de formigó
spot_img

Nou fre a la Buenos Aires: la justícia torna a frenar l’expropiació i protecció

Després de més de cinc anys de lluita veïnal per preservar l'edifici i obrir-lo a la gent, torna a ser vigent la llicència per construir un hotel de luxe

“Viure l’espai públic”, un recull sobre el pas de la dictadura a la democràcia a Sarrià

Un grup de persones vinculades a Sarrià, i algunes que van viure aquests fets, s’han reunit per recollir informació i documentació; El Jardí en publica el llibre

Teatres del Farró obre les seves portes amb una comèdia de Virginia Woolf mai estrenada a l’estat espanyol

La nova sala, polivalent i amb capacitat per 250 persones, estrena per primera vegada Freshwater

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí