Publicitat

La sèrie de pluja al Farró els últims 28 anys

Joaquim Ros i Saqués té anotat, des del 1995, les dades de pluja prenent com a referència un pluviòmetre instal·lat a la terrassa de casa al carrer Pàdua

spot_img

Publicat el 3.4.2023 20:35

El Racó del Veïnat

Joaquim Ros i Saqués

Des de fa més de 28 anys, del 1995 al 2022, i d’una manera artesanal, però metòdica, recullo en un pluviòmetre de la meva terrassa del carrer Pàdua (entre Balmes i General Mitre) l’aigua de pluja que ha caigut durant tot aquest temps. Segurament no són xifres molt rigoroses, ja que acostumo a arrodonir i si estic alguns dies fora em refio de la informació d’amics i familiars molt propers. Però el que segur és que aquesta sèrie marca tendències dels grans números i amb aquesta base us faig avinent aquesta informació.

Publicitat

Tot va començar quan em van regalar un pluviòmetre, perquè sempre veia les notícies del temps al Telenotícies i observava les diferències que hi havia en el si de la mateixa ciutat de Barcelona, depenent de si eren a tocar de mar o més a prop de Collserola.

Publicitat

El pluviòmetre és a l’altura aconsellable (sobre els 60 cm) i el més lluny possible dels edificis per tal que la seva influència quan fa vent sigui mínima. Dos paràmetres he estat controlant; el nombre de litres/m² i els dies al mes de pluja. En el quadre adjunt a continuació podreu observar totes aquestes dades que un cop analitzades en voldria comentar i destacar als següents punts:

  • La mitja de tots aquests anys és de 570 litres/m²/any i 51,5 són els dies de mitja per any que ha plogut.
  • L’any més plujós ha estat el 2018 amb 1077 litres seguit del 2020 amb 969
  • L’any més sec ha estat el 2015 amb 283 litres, seguit d’aquest darrer, o sigui 2022, amb 321 litres. Compareu aquestes xifres amb la mitja comentada. Fixeu-vos que tots quatre aquests són d’aquests darrers set anys i això podria tenir prou lectures.
  • Pel que fa a dies, també és el 2018 amb 73 dies per any i ensems l’any en què menys dies ha plogut ha estat el 2015 que també coincideix amb l’any menys plujós amb 29 dies.
  • Respecte als mesos que més ha plogut, ja s’iguala més, però també podem dir que en aquests 28 anys és l’octubre amb 8 vegades (28,5%) i el que menys el juliol amb 6 vegades (21,4%). Per cert, molts han estat els mesos que no ha plogut gens, però l’agost és el que s’ha repetit més.
  • Tres vegades, en tot aquest temps, hem superat els 100 l/m² en un sol dia; el 9 d’octubre del 2002 amb 139 l, el 30 de setembre del 2018 amb 102 l i el 21 d’abril del 2020 amb 100 l.
  • També voldria destacar que aquests darrers cinc anys hem passat d’un extrem a l’altre. El 2018 batíem rècord positiu de pluja i aquests darrers 2021 i 2022 hem tocat fons, per sota dels 400 litres.

Voldria destacar també que cada vegada és més habitual que la pluja caigui amb molta força i en molt poc temps, alhora que ve barrejada amb vent o calamarsada. No vull ni soc cap expert en profunditzar en aquests temes, però com diu Raimon en la seva cançó de la pluja “Ja no sap ploure i o plou poc o plou massa”.

Dades de la pluja al Farró
Font: Joaquim Ros

Seguiré controlant l’element líquid que tanta falta ens fa en aquests moments d’extrema sequera, fins que em sigui possible. A veure si arribo als 40 anys, que ja en seria una sèrie prou significativa.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

La Fundació Felícia Fuster inaugura l’exposició “Conxa Sisquella, simfonies de colors”

La mostra recull les obres d'estil informalista de l'autora i es podrà visitar fins al 18 de juliol

El cor solidari de Sant Gervasi: un basar que brilla enmig de la foscor del tall de llum

Veïns de la Bonanova agraeixen a Casa Creativa, un comerç d'origen xinès, la seva solidaritat durant el dilluns en què tot es va apagar

El 76% de l’oferta de pisos al Putxet i el Farró són de lloguer de temporada

Galvany és el tercer barri de Sarrià-Sant Gervasi més afectat per aquesta pràctica

Vil·la Urània acull una festa infantil en la inauguració de l’UràniaLab, el laboratori científic educatiu

El nou espai de pensament crític celebra la seva obertura amb tallers, espectacles i activitats per a totes les edats
spot_img

“La família Camaleot”, el relat d’Elsa Corominas

"Els Camaleot eren una família molt peculiar que dominava l’art d’imitar. El matrimoni va tenir sis fills i a cadascun li va ensenyar com aprofitar al màxim aquesta habilitat"

Èxit a Sant Gervasi per la Festa Major: el barri torna a bategar

Del 5 al 15 de juny, el veïnat ha gaudit d'un ampli ventall d'activitats i d'un pregó protagonitzat per Aina Da Silvia, d'Eufòria

El veïnat de Vallvidrera consensua una proposta polifacètica per la Buenos Aires

Després d'un procés participatiu, el projecte que plantegen els veïns a l'Ajuntament implica combinar allotjament per joves i grans amb un espai esportiu i un centre que permeti l'estada diürna de la gent gran

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]