Publicitat
spot_img

L’albercoc, una fruita estiuenca antioxidant

Aporta notables beneficis a la pell, al cabell, a les mucoses i als ossos

Publicat el 3.7.2022 6:30

Cuina de Convent

Fra Valentí Serra 

L’albercoc (llat., Prunus armenicana; cast., albaricoque), hom el pot qualificar de la fruita estiuenca per excel·lència. La seva mida és més aviat petita i gaudeix d’un tacte molt delicat amb un gust lleugerament àcid al paladar, especialment la variant anomenada “de galta roja”, que són uns albercoquers d’aspecte força robust, força estesos a la península Ibèrica.

Publicitat

A propòsit d’aquesta fruita, els antics hortolans conventuals afirmaren: “l’abercoch, és lo fruyt del abercoquer, quasi rodó y de una a dues polsadas de llarch de un groch clar o blanch, y a vegadas en part encarnat. Dintre té un pinyol que enclou una ametlla”. El pinyol de l’albercoc “galta roja” conté un oli força semblant al de l’ametlla amarga, i és molt estimat en els obradors de rebosteria. Aquest oli també s’usa com a condiment en diferents preparats culinaris i, també, en la cosmètica femenina com a suavitzant de la pell i per tal de donar més elasticitat al teixit cutani.

Publicitat

Pel que fa a les propietats nutritives de l’albercoc, cal assenyalar que té una aportació energètica més aviat baixa, amb pocs hidrats de carboni, i que gaudeix d’una gran quantitat de fibra que afavoreix molt el trànsit intestinal i actua com a un laxant fi, gens agressiu.

D’altra banda, l’albercoc és una font de vitamina A i C, i és alhora un poderós antioxidant que aporta notables beneficis a la pell, al cabell, a les mucoses i als ossos. També és una fruita molt agraciada en potassi, un element molt necessari per al funcionament del sistema muscular.

Dels confitats de la tradició rural i monàstica destacaven els albercocs, que eren assecats i deshidratats exposats al sol. Tanmateix, amb aquest procés d’assecat s’altera la composició dels albercocs, i malgrat que es mantinguin els nivells de greixos s’augmenten, notablement, les calories. Dels albercocs assecats se’n diuen orellanes i s’empren en alguns guisats i farcits.

A l’article vinent us parlaré, si Déu vol, sobre el conreu i les propietats del meló.

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El caqui: característiques i curiositats

Originari d'Àsia, aporta magnesi i potassi a l'organisme, i també nombroses vitamines que contribueixen al creixement dels ossos

Un viatge inèdit pel món de les begudes pairals

Fra Valentí Serra presenta "Begudes pairals i conventuals", un recull de les begudes de la tradició mediterrània

La canyella: propietats, usos i curiositats

En el camp de la medicina popular la canyella s’ha utilitzat contra els refredats i processos febrils, per alleujar els trastorns digestius i per deturar la diarrea

Una guia per temps de bolets

Josep Maria Vidal i Fina Comas publiquen un llibre sobre 25 bolets, la seva descripció, qualitats i com cuinar-los
spot_img

La mostra Reacciona 3 planta cara a la desinformació i manipulació digital

Entre l'1 i el 19 de desembre es podran veure el conjunt de vídeo-performances creades per l'alumnat de l'Escola Superior de Disseny i Arts Plàstiques de Catalunya; el conjunt de les obres posa en relleu la consagració maquiavèl·lica d’un món progressivament controlat, homogeni i simulat

Junts proposa una placa commemorativa per la històrica actuació dels Castellers de Sarrià durant la Festa Major

Els juntaires volen que es recordi la fita històrica que la colla va assolir descarregant un 4 de 8 i un 2 de 7 en una mateixa jornada

Pressupostos per al districte i bateria d’obres per al 2026

El novembre polític a Sarrià-Sant Gervasi s'ha caracteritzat pels consells de barri, les discrepàncies entre partits i l’impuls de nous projectes urbans

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí