Publicitat

L’educació en la demència

spot_img

Publicat el 7.11.2016 9:30

gent gran

Carmen Martínez

Podem parlar d’educació en l’àmbit de les demències?, quin ha de ser el paper de l’educador? Comencem pel principi. Quan parlem de persones grans, l’educador social ha d’aprendre a desaprendre, deixar a un costat la idea que les persones grans no tenen capacitat d’aprenentatge i centrar-se en tot allò que li és vital, referent i on es fixa la identitat de la persona. La vellesa no és sinònim de malaltia, d’inactivitat ni de dependència. La dependència és una realitat de les persones grans, de la mateixa manera que es pot donar en altres edats de la vida de les persones, però de cap manera es sinònim d’envelliment.

Publicitat

Amb la pèrdua de la capacitat funcional de la persona, en la demència, es devalua la seva posició i funció social, així com en l’àmbit familiar, es produeixen efectes d’aïllament social, canvis de rol, dificultats ambientals… Els objectius a qui es dirigeix una intervenció educativa són tant la persona depenent, la família com l’entorn ja que existeix una interrelació entre la salut de l’individu i els factors socials que l’envolten.

Publicitat

La intervenció educativa és una forma de prevenció de possibles malalties del familiar, ja que constitueix un intent de limitar el mal ocasionat per la malaltia i disminuir en la mesura del possible els seus efectes. El familiar-cuidador és qui els pateix (desbordament, falta d’enteniment dels canvis de comportament de la persona malalta, esgotament físic i psicològic…) Així, doncs, els esforços van dirigits a mantenir, el major temps possible, el màxim d’autonomia de la persona amb demència, donant-li qualitat de vida. I és que educar, és crear/donar oportunitats.

La dependència comporta un altre aprenentatge: aprendre a dependre. Hauríem d’aprendre que només podrem ser autònoms si aprenem a dependre, en la justa mesura, dels altres, ja que la vida quotidiana es desenvolupa en relació amb els altres.

El millor tractament per prevenir una demència i la conseqüent dependència no és un fàrmac, sinó l’educació i l’activitat intel·lectual. L’estimulació dels pacients amb demència és una necessitat fonamental ja que està comprovat que existeix cert grau d’aprenentatge. L’entrenament d’activitats quotidianes de la vida diària, exercicis per activar la memòria i una rutina d’exercicis físics adaptats a les necessitats i possibilitats del pacient aconsegueix millores de la malaltia tot i que no la cura. L’estimulació, cognitiva,  social i emocional, ha de donar i ser una continuïtat a les propostes terapèutiques que requereix la demència. Com ja hem dit, la demència és una malaltia que afecta a tota la família. Per aquesta raó, també li hem de donar resposta, des de l’àmbit emocional, social, cognitiu i de relació envers la malaltia i la persona malalta.

Les persones… petites o grans, malaltes o no, dependents o no d’altres… No volem durar, volem viure. Per tant, la feina d’educació, en aquest cas, en el terreny de la vellesa i concretament en la demència ha d’anar dirigida a donar vida als anys i no anys a la vida.

Carmen Martínez és mestre d’educació especial

Notícies relacionades

Sense esperar res a canvi: Gràcies, avis

"Ignorar el seu valor empobreix la nostra societat, perquè perdem l'oportunitat d'aprendre de la seva experiència i saviesa", escriu Puig

L’Alzheimer a través del gènere

Les dones presenten una prevalença més alta de demències, problemes crònics i discapacitats

Lecanemab, nou fàrmac per a l’Alzheimer: expectatives i realitat

Està previst que el medicament estigui disponible en el mercat farmacèutic català en menys de dos anys

La intimitat, la sexualitat i el tacte en persones amb demència

Presentar-se despullat davant d'algú pot ser una manera de comunicar una cosa que la persona no és capaç d'expressar de manera convencional: malestar, dolor...
spot_img

Publicitat amb propòsit: i si les marques també fessin barri?

"La publicitat no ha de ser només una eina per vendre. Pot –i hauria de– ser una eina per construir": l'opinió de Marta Royo

Els Salesians de Sarrià supera el 97% dels aprovats en BI i se situa entre les millors escoles amb aquest programa

Mentre la mitjana global d'aprovats en Batxillerat Internacional és del 80,1%, aquest centre es troba 17 punts per sobre

S’ajorna el judici dels 9 encausats del Sindicat d’Habitatge de Cassoles

Es trasllada al 26 de juny perquè només s'han pogut citar a 4 dels activistes que intentaven evitar el desnonament d'una família

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí