19.4 C
Sant Gervasi
| Divendres 25 de setembre de 2020 |

Les bicicletes a Sant Gervasi

Especial carrils bici

El transport del futur a la ciutat

Joan Manel del Llano

La contaminació i el soroll són un dels grans problemes de Barcelona. Per afrontar-lo, el foment de l’ús de la bicicleta, com a mitjà per fer una ciutat més neta i saludable, és un objectiu comú i àmpliament compartit. A Sarrià – Sant Gervasi aquest problema és més greu encara perquè el 33% dels desplaçaments es fa en vehicle de motor, davant del 25% de mitjana a la resta de la ciutat.

En els últims sis anys els desplaçaments en bicicleta són els que més han augmentat, un 30%, i és que Barcelona té un clima i una orografia ideals per anar en bicicleta: un 80% del municipi té un pendent inferior al 2%. Al nostre districte la dificultat dels desnivells és superior, però es pot solucionar escollint els carrers adequats amb pendents suaus i, en tot cas, amb la utilització de bicicletes elèctriques.

Publicitat

L’ús de la bicicleta és positiu per moltes raons. És un mitjà econòmic, eficient i àgil que genera poques despeses, evita embussos de trànsit i estalvia temps i recursos energètics. Així mateix, contribueix a reduir les emissions contaminants i el soroll, i millora la qualitat de vida de qui la fa servir així com la salut del veïnat, de manera que estalvia recursos en el sistema de salut pública. Pot semblar que anar en bicicleta per una ciutat contaminada és perillós, però segons alguns estudis, tot i que el ciclista inspira de mitjana dues o tres vegades més aire que un conductor assegut dins del cotxe, aquest inhala el doble de monòxid de carboni que el ciclista i un 50% més d’òxids de nitrogen, ja que en un espai tancat els contaminants no es dissipen.

L’ús de la bicicleta també significa avançar cap a la maduresa de la nostra societat, cada cop més formada i conscienciada en els valors ecològics i de sostenibilitat que volem deixar a les generacions futures. A més, amb la creació de carrils bici s’adequa l’espai a la realitat social, en què més del 50% de l’espai públic està dedicat al vehicle motoritzat, que només representa el 25% dels desplaçaments.

La implantació de carrils bici a la ciutat ve de lluny i s’impulsa des del Pla de Mobilitat Urbana 2013-18, aprovat en l’últim ple del mandat anterior amb ampli suport polític. El seu desplegament segueix una metodologia comuna, que inclou per a cada nou carril bici un informe de mobilitat i en què la feina de revisió és permanent, atenent el treball sobre el terreny i les aportacions dels tècnics, del veïnat i del teixit comercial. Al districte, per a la implantació dels nous carrils bici, s’han fet reunions amb veïns/es de les Tres Torres, Galvany, el Turó Park i amb el Bicicleta Club de Catalunya (BACC). Fruit d’aquests treballs i trobades, els projectes inicials s’han modificat i reconsiderat substancialment, com en el cas dels carrils de Ganduxer i Madrazo.

En les reunions amb el veïnat també s’ha transmès la importància dels carrils bici com a elements clau per pacificar el trànsit i connectar la xarxa ciclable de la ciutat; en aquest sentit, els carrils de l’entorn del Turó Park formen part de l’eix horitzontal que enllaça la Diagonal amb el barri de Gràcia.

La creació d’una xarxa de carrils bici que faciliti i fomenti l’ús de la bicicleta i de la mobilitat no contaminant a la ciutat va en consonància amb les polítiques que s’estan desenvolupant a totes les grans ciutats europees, on la mobilitat amb cotxe comença a representar el passat, i la bicicleta i un millor transport públic signifiquen el futur de les ciutats sostenibles i eficients.λ

Joan Manel del Llano és conseller de Barcelona en Comú SSG

Hem publicat un article amb les opinions del PDeCAT i de Cs: https://diarieljardi.cat/el-gmd-i-cs-augmenten-loposicio-als-carrils-bici/

I les opinions dels veïns a:

Sobre els carrils bici i les bicicletes

Per una mobilitat més sostenible, per una ciutat més saludable

Barcelona és una ciutat compromesa amb un model de mobilitat segura, sostenible, equitativa i eficient, que aposta per als modes de desplaçaments no contaminants mitjançant, entre altres, l’ús de la bicicleta com a mitjà habitual de transport urbà.

Per aquest motiu, s’amplia i millora la infraestructura ciclista a la ciutat, per garantir desplaçaments més segurs i minimitzar els conflictes amb els altres usuaris de la via pública, siguin vianants o altres vehicles del trànsit rodat.

Tota la informació per moure’ns en bicicleta per Barcelona a:
barcelona.cat/bicicleta
twitter.com/enbicixbcn

Font: Ajuntament de Barcelona

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.