Dimecres 24, abril 2024
8.5 C
Sant Gervasi
8.4 C
Sarrià
Publicitat

Llums i ombres del carril bici a la Via Augusta

"S'ha perdut una oportunitat per a transformar aquesta autopista urbana en un carrer més humà i habitable", opinió de la Plataforma Bici Augusta

Publicat el [wpdts-custom start="post-created" format="j.n.Y G:i"]

El Racó del Veïnat

Plataforma Bici Augusta

Aquests mesos de novembre i desembre s’han iniciat les obres dels dos trams del carril bici de la Via Augusta, el que va de Laforja fins a Ganduxer, després de llargues reivindicacions i finalment producte de l’acord entre el Govern de la ciutat i ERC, i el que comença a Ganduxer i va fins al carrer Dolors Monserdà, fruit de la iniciativa guanyadora dels pressupostos participatius de tot el districte. Des de la Plataforma Bici Augusta hem manifestat la nostra satisfacció de veure aconseguit l’objectiu de la nostra existència, però també la nostra decepció. Ens expliquem. 

Publicitat

Per què són tan importants els carrils bici? Els carrils bici, com a peça clau dins les infraestructures de mobilitat sostenible, són transformadors i acceleradors de canvis profunds a la ciutat, ja que contribueixen a posar les persones al centre de la ciutat i a la lluita contra l’escalfament global. 

Publicitat

Són transformadors perquè detreuen espai al cotxe. Més enllà de garantir una mobilitat segura a les persones usuàries de la bicicleta, els carrils bici, i molt especialment a Barcelona, competeixen directament amb l’espai públic dedicat al cotxe i a la moto. I quin problema hi ha amb el cotxe o la moto? Doncs que contaminen doblement: en pol·lució i en soroll. Ja hi ha evidència científica del nombre de morts evitables causades per contaminació atmosfèrica a la nostra ciutat. Però també, l’efecte del soroll en la salut física i psíquica de les persones afecta tant o més com la contaminació ambiental.

Obres al tram de carril bici de Laforja a Plaça Molina © Mireia Monjo

Ara mateix, Barcelona és ciutat contaminada i contaminadora. En aquest 2022, molt probablement la ciutat superarà el llindar màxim de contaminació que exigeix la Unió Europea, un fet greu en un context d’emergència climàtica. És per això que és urgent restar espai als vehicles contaminants, per preservar la salut de les persones i per disminuir les contribucions en CO2 que la ciutat fa a l’escalfament global. El carril bici de la Via Augusta, reduirà un o dos carrils cotxe, en favor de dos carrils bici en dues direccions i als laterals de la Via Augusta. En podem estar satisfetes. 

Però considerem que els carrils bici, tal i com estan dissenyats, ja neixen obsolets. Pel que hem conegut de les exposicions públiques i presentacions dels projectes tècnics d’ambdós trams, els carrils bici dissenyats són estrets, insegurs i poc inclusius. Son estrets perquè l’amplada prevista, d’1,7 metres en la majoria de trams, no podrà acollir tota la mobilitat que a hores d’ara ja existeix. No només parlem de bicicletes, sinó també de patinets elèctrics, de bicicletes de càrrega, de tricicles, de cadires de rodes elèctriques, i altres dispositius de mobilitat, tots ells circulant a diferent velocitat, i que han de conviure amb seguretat. 

Obres al tram de carril bici de Laforja a Plaça Molina © Mireia Monjo

Son estrets perquè tampoc donen cabuda a la demanda creixent de mobilitat sostenible i segura als centres educatius del districte. Només cal passejar-se entre les 8 i les 9 del matí per veure el creixent nombre de famílies i infants que es desplacen a les escoles en bicicleta, o l’èxit que tenen les actuals rutes del BiciBus.  Són estrets i poc inclusius, perquè les amplades projectades no afavoreixen la percepció de seguretat per a col·lectius que potencialment podrien ser usuàris d’aquests carrils: dones, persones grans i famílies amb infants.

Si segons el codi de circulació, els avançaments a ciclistes ha de ser d’almenys 1,5 metres, ja es pot intuir que els carrils bici han d’acostar-se al doble, als 3 metres. També hi ha evidència científica que les amplades dels carrils bici i infraestructures ciclistes de qualitat, estan correlacionades amb un increment de proporció de dones i persones grans que s’animen a usar la bicicleta en la seva mobilitat quotidiana. De fet, es parla i molt de la perspectiva de gènere i la perspectiva inclusiva en les fases de disseny de les noves mobilitats. 

Obres al tram de carril bici de Laforja a Plaça Molina © Mireia Monjo

Queda clar que aquest carril bici que just ara s’està construint, no només quedarà petit, sinó que tampoc serà capdavanter en aplicar la perspectiva de gènere i la perspectiva de la inclusió social, ni en el disseny ni en la seva execució. És evident que l’actual disseny respon a limitacions tècniques i normatives de convivència amb l’autobús, per exemple. Però també és veritat que és un carrer amb centres educatius i hospitalaris, entorns sobre els quals també hi ha recomanacions de pacificació i reducció de la contaminació. 

El carril bici ha estat dissenyat estret perquè no es redueixen de forma valenta el nombre de carrils cotxe a la Via Augusta. Considerant que el tram participatiu ha tingut un recolzament majoritari al districte, i que el carril tindrà un cost que supera els 2 milions d’euros de diners públics, s’ha perdut una oportunitat per a transformar aquesta autopista urbana en un carrer més humà i habitable. Així doncs, la Plataforma Bici Augusta seguirem apretant per a que al districte augmentin les  infraestructures de mobilitat sostenible d’alta qualitat, i poder contribuir a una ciutat més neta i saludable per a tothom. 

Obres al tram de carril bici de Laforja a Plaça Molina © Mireia Monjo

Plataforma Bici Augusta, és una plataforma de més de 20 entitats veïnals, ecologistes, culturals, de lleure, ciclistes, excursionistes, AFAs de centres educatius, del districte, de la ciutat i del país, que va néixer el febrer del 2020, amb la principal reivindicació d’un carril bici a la Via Augusta, en un context de màxima preocupació sobre la qualitat de l’aire a la ciutat i l’emergència climàtica. 

Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.