Publicitat
spot_img

L’origen i les propietats del vinagre de Mòdena

És antiinflamatori, combat l'envelliment i té propietats anticancerígenes, però el que solem trobar al mercat no és l'original, que val entre 50 i 500 euros

Publicat el 14.11.2020 6:00

Cuina i Nutrició

Amic

El vinagre de Mòdena avui dia s’ha convertit en un producte clau de la nostra gastronomia, sigui en amanides, o culminant algun plat gourmet. El seu sabor entre fort, dolç i amarg alhora, el seu color fosc i la seva textura, el fan tan característic, i el situen a la part alta del rànquing de la demanda de vinagre en l’actualitat. Precisament, per la seva alta demanda, no sempre el vinagre de Mòdena que consumim és el que pensem. Aquesta informació i molta més, l’aclarim en aquest article.

El vinagre de Mòdena prové originàriament de la ciutat de Mòdena, a la regió italiana d’Emília Romaña. És una varietat protegida des de 2001 i el més conegut s’elabora a partir de la maduració de raïm de Lambrusco, Mòdena i Trebbiano i en un procés d’envelliment en barril de fusta que va des dels 12 als 25 anys.

Publicitat

Propietats:

    • El seu poder antiinflamatori. No en va, en l’antiguitat es realitzaven fregues amb ell per tot el cos quan estava adolorit, així com per a millorar el reuma i els problemes d’ossos. També i per la mateixa raó s’usava per a tractar els esquinços i el mal de coll. I és que la seva textura ho feia ideal per a aplicar-ho com un ungüent.
    • Combat l’envelliment gràcies als seus efectes antioxidants, perquè és ric en polifenols, en concret, en substàncies que combaten els radicals lliures.
    • Segons molts estudis realitzats, s’ha demostrat que ajuda a absorbir el calci.
    • S’utilitza contra l’acne i com a producte capil·lar, evitant el greix en el cabell i la corresponent caspa.
    • Té propietats anticancerígenes.
    • Prevé els problemes cardíacs.
    • És antisèptic. Aquest vinagre, i el vinagre en general, conté àcid acètic, que és un compost bactericida. Per això, i encara que en una altra varietat, s’utilitza vinagre per a la neteja, ja que ajuda a desinfectar les superfícies, perquè elimina la floridura tòxica i altres gèrmens.
    • Conserva molts nutrients i minerals com el magnesi, el ferro, el fòsfor, el potassi i el manganesi.
    • És un gran aliat contra la diabetis i la hipertensió.
    • Ajuda a reduir el colesterol.

No obstant i tal com comentàvem a l’inici, cal tenir molt en compte quin vinagre realment estem comprant. El que sol consumir-se a Espanya és lluny de l’original. Però, com podem saber si el producte que tenim davant, és realment un Mòdena?

La primera diferència està en el preu. Un vinagre de Mòdena original, val entre 50 euros i 500 euros, la qual cosa el fa poc assequible per al consumidor en general.

La segona, radica en la seva Denominació d’Origen Protegida (DOP). Només l’ampolla que conté aquesta etiqueta del Consell Regulador, assegura que aquest vinagre ha estat elaborat a la província de Mòdena i que ha seguit el seu procés tradicional d’elaboració.

El que solem trobar habitualment en el mercat, és un altre tipus de varietats. Les dues més comunes són:

  • El vinagre balsàmic de Mòdena etiquetat com a “Indicació Geogràfica Protegida”. Aquest és un altre tipus de segell de qualitat que permet que el producte no es fabriqui de manera íntegra a Mòdena, però que en part provingui d’allà. A la pràctica, per a ser etiquetat així, bastaria que el most original sigui originari de la regió italiana. Aquesta varietat requereix menys temps en barril (de 2 mesos a 3 anys), pot estar barrejat amb altres vinagres de vi i incloure el colorant E150 de caramel.
  • I finalment, trobaríem el més habitual, el vinagre balsàmic, que no conté cap de les dues anteriors etiquetes.

Malgrat això, sigui de Jerez, Huelva o balsàmic d’altres procedències, aquests vinagres solen ser bastant saludables, i les diferències radiquen en el seu sabor i això sí, en què contenen una major quantitat de sucres, per la qual cosa cal tenir-ho en compte i fixar-se bé abans de comprar-ho per a conèixer millor la qualitat amb la qual compta realment el producte.

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

La soja: propietats, conreu i usos

A Europa es va introduir a començaments del segle XX quan es va descobrir que la seva farina és la més rica en proteïnes i que la llet és especialment saludable i nutritiva

Com distingir els bolets perillosos dels comestibles

Advertiments i consells per a una recol·lecció segura

L’alfàbrega: propietats i usos

És una planta remeiera molt digestiva i, alhora, és activadora de les vies respiratòries

Les figues: propietats i usos

És una fruita particularment recomanable en moments d’esgotament físic i emocional puix que la seva ingesta estimula la concentració
spot_img

Una crida a mirar la pobresa sense indiferència, al cor de Galvany

El periodista Pau Duran analitza, durant una conferència a la parròquia de Sant Ildefons, l’exhortació 'Dilexi te' del papa Lleó XIV, un text que reprèn el llegat social de Francesc i apel·la al compromís actiu amb les persones pobres

“Era únic apropant-se a la gent, interessant-se per tothom”: un escrit dedicat a Frederic Bou

Lourdes Vallès dedica un article ple d'afecte al poeta sarrianenc, mort aquesta setmana a 90 anys

La necessitat de pertànyer

"Tots necessitem -ni que sigui de manera inconscient- sentir-nos part d’alguna cosa. Suposo que perquè en el fons tots formem part del mateix, tenim el mateix origen, encara que ho haguem oblidat. Quan podem entendre això, de veritat, i ho sentim, ja mai més ens sentim separats": l'opinió de Glòria Vilalta

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí