Publicitat

Ni origen ni bandera

spot_img

Publicat el 30.10.2015 10:00

el 27S a Sant Gervasi; opinió

Joan Solé

Les eleccions d’aquest 27S han trencat un esquema ètnic i de símbols que ha fracturat la cintura de polítics i analistes. És interessant observar com les banderes han desaparegut en els actes independentistes mentre Iceta exposava una enorme rojigualda per presentar Pedro Sánchez. És important destacar com qui va fer ús de l’origen dels pares i els avis són aquells que abanderen el progressisme des de Madrid amb Podem i aquí amb ‘Catalunya sí que es pot’. Fou contundent observar places de l’àrea metropolitana plenes quan els partits favorables a l’Estat català feien actes.

Publicitat

Si alguna cosa ens ha ensenyat aquest procés cap a les eleccions més importants de la història recent de Catalunya, és que els esquemes clàssics de la política, els eslògans i l’organització, han quedat antics. Ho són, bàsicament, perquè hi ha un bloc format per forces amb seu a Madrid que interpreten que la societat catalana no ha canviat, que allò que abans funcionava només necessita una mica de maquillatge. L’estratègia és de manual, les primeres espases de la política espanyola acompanyen els candidats de Catalunya per gaudir d’un bany de masses. No comptaven, però, que el context ha canviat considerablement i que l’argumentari arrossega menys seguiment fanàtic que en anys anteriors. Pedro Sánchez i Rajoy escenifiquen el sucursalisme que Pablo Iglesias intenta modernitzar amb un discurs antic i caspós sobre els orígens. El líder de Podem canta, balla i parla a ritme de música rere unes polítiques tan semblants a les del PSOE com les de C’s amb el PP. Els quatre partits s’esforcen a exposar que el president Mas s’ha amagat quan Rajoy tapava Albiol, Iglesias a Rabell, Rivera a Arrimadas i Sánchez a Iceta.

Publicitat

El discurs que han exposat ‘Junts pel Sí’ i ‘CUP-Crida Constituent’ fou antagònic al del bloc del ‘no’. Mentre que el sobiranisme guarda la bandera per refermar la convicció que va fer possible la cadena humana de la Diada de l’any 2013, tots junts sense importar l’origen, ideologia i identitat, l’unionisme o reformisme compleix els esquemes clàssics malgrat trobar-se davant uns comicis excepcionals.

Com diria Eduardo Reyes: “aquí ningú es cobreix amb la bandera perquè quan fa fred volem mantes”. I els orígens? El mateix candidat ho exposa: “sóc espanyol, cordovès i català. La meva pàtria és la terra que trepitgen els meus fills i néts. Pensant amb ells i amb els meus pares que varen venir aquí a la recerca d’oportunitats fa cinquanta anys votaré ‘sí’”. Un missatge positiu davant la teoria de la por i l’odi.

www.joansole.cat

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

De la vella a la nova emigració

"Els governants que es mostren incapaços de retenir el nostre talent són els grans responsables d’haver convertit el país que administren en un país d’emigrants econòmics", l'opinió de Miquel Saumell

Fer quelcom diferent

"Un canvi de localitat, d’espai, de llar, o d’empresa, crea moviment interior. Moure coses de lloc, també. Ho he experimentat personalment i també a través de clients. Com diu un proverbi xinès: si vols que es produeixin canvis en la teva vida, mou 27 coses de casa teva"

Mediterràniament: el Quixot a Benidorm

"Si el Quixot visqués a la nostra època viatjaria sens dubte a Benidorm a la recerca de noves aventures. No se m’acudeixen moltes més ciutats al sud d’Europa on ell pogués demostrar tota la seva vàlua com a cavaller errant": l'escrit d'Aitor Romero

Societats precaritzades

"Hi ha una falsa equació que sosté que un pobre, d’entrada, és una bona persona, mentre que a un ric sempre se l’ha de veure com un presumpte delinqüent. I de tant sentir-ho, molts ciutadans que per anar fent la viu-viu aspiren a ser subvencionats acaben afegint-se al carro de les persones acrítiques amb el poder"
spot_img

Fotogaleria | La Festa Major de Sarrià, en imatges

Del 3 al 12 d'octubre, la vila viu moments de cultura popular, música, dinars de germanor i per primera vegada, una trobada de vehicles clàssics

Com fer una novel·la a partir d’una biografia?

Elisabet Capilla, veïna de la Bonanova, publica "Sense el Jofre"

El pregó que hauria fet Anna Aguilar-Amat a la Festa Major de Sarrià

"Quan miro enrere sento orgull d’haver nascut i crescut en aquest barri. Per la convivència pacífica dins dels contraris, per la solidaritat i per la cultura compartida i les tradicions revisades"

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí