Societat
Sergi Alemany
- La tuneladora de l’L9 del metro arriba a Sarrià: “Està just aquí sota”
- La Generalitat preveu que l’L9 arribi a Sarrià l’any 2027
Les obres en marxa de la futura estació de Mandri de les línies L9 i L10 del metro de Barcelona obligaran a tallar el trànsit de vehicles en aquest carrer -Mandri- entre el passeig de la Bonanova i el carrer Bigai a partir del 9 de gener del 2024 i fins al setembre del 2025. En total, un any i 8 mesos en què el tram superior del carrer no estarà operatiu per a fer desplaçaments, excepte a peu. Això s’explica perquè el pou ferroviari de l’obra, de 75 metres de profunditat, ja està totalment excavat i a partir del febrer es preveu iniciar la següent fase.
Segons ha fet saber la Generalitat a l’Ajuntament de Barcelona, l’execució de les obres del vestíbul, sortides d’emergència i recinte de ventilació implicaran ocupar a partir d’ara tota la calçada en aquest tram superior de Mandri, a fi de poder desplaçar els panells acústics que delimiten l’obra fins a la zona de la vorera. La notícia la va avançar la regidora de Sarrià-Sant Gervasi, Maria Eugènia Gay, durant la celebració del Consell Plenari celebrat dilluns passat, i aquest dimarts tècnics del Districte i del Departament de Territori de la Generalitat s’han reunit amb els veïns afectats per donar-los tota la informació i aclarir dubtes, rebaixant la durada de l’obra, si s’aconsegueix, al segon trimestre del 2025.
Desviacions de trànsit pels carrers Ganduxer i Maó
L’afectació més important d’aquesta nova etapa de l’obra de l’L9 i L10 serà, sens dubte, la impossibilitat pels vehicles de recórrer el carrer Mandri de baix a dalt: des de la ronda General Mitre fins al passeig de la Bonanova, i a la inversa. En sentit ascendent, només es podrà arribar fins al carrer Maó, excepte els veïns que disposen de plaça de pàrquing als baixos de Mandri, 66. En aquest cas, tindran un carril estret habilitat, on segurament caldrà posar un semàfor per coordinar les entrades i sortides de veïns.
El carrer Ganduxer serà la via que notarà més aquesta desviació del trànsit, però també especialment el carrer Maó, un carrer estret amb un únic carril de circulació. Les línies d’autobús 70, V11, V13 i N8 també veuran modificat en part el seu recorregut
L’arribada de la tuneladora a Mandri, prevista per l’abril
La tuneladora de l’obra de l’L9 i L10 continua avançant i queden poc més de 600 metres perquè arribi a Mandri, on segons la responsable d’obres subterrànies del Departament de Territori, Laura Carrasco, està previst que arribi “pels voltants de Sant Jordi”, a l’abril del 2024.
Tot i que l’estació de Mandri farà cantonada al passeig de la Bonanova amb el carrer Mandri, en aquest cas, que no sempre passa, el túnel de l’L9 passarà per dins del pou de l’estació, de manera que quan la tuneladora arribi al pou de Mandri haurà de trencar uns quants anells de l’obra i es quedarà aturada un “temps indefinit” per fer manteniment abans de reprendre l’excavació en direcció a la plaça Lesseps.
Segons Carrasco, serà la segona vegada en més de dues dècades des de l’inici de l’obra que es podrà veure aquesta màquina a l’exterior. Fins ara, únicament s’havia vist a l’Hospitalet de Llobregat, quan es va iniciar el projecte de l’L9 i L10 que a dia d’avui arriba fins a Zona Universitària, a les Corts.
Es manté la previsió que l’estació entri en funcionament el 2027
Mentrestant, el pou de la futura estació de Sarrià continua avançant (50% executat) i el del Putxet (5%) és el que va més endarrerit. La previsió de posada en funcionament de l’estació de Mandri es manté de cara a l’any 2027, igual que la de Sarrià, mentre que al Putxet no es preveu moviment de combois de TMB fins al 2028 o 2029.
Contingut relacionat:
La tuneladora de l’L9 del metro arriba a Sarrià: “Està just aquí sota”