Publicitat

El passeig de la Bonanova

spot_img

Publicat el 22.3.2016 10:00

Nomenclàtor

Jesús Mestre Campi

L’antic camí entre els pobles de Sarrià i Sant Gervasi de Cassoles passava per l’actual carrer dels Quatre Camins, on era més fàcil salvar els barrancs que feien les diverses rieres. Des de meitats del segle XIX hi ha interès de fer una carretera que permetés enllaçar els dos pobles, apte per carruatges. Aleshores la Diputació de Barcelona havia iniciat un dels seus projectes més ambiciosos, fer la carretera de Cornellà a Fogars de Montclús, que havia de passar per passeig de la Bonanova, seguia pel de Sant Gervasi fins a Horta i, d’allà, cap a Granollers i Fogars. L’obra no es completa fins ben entrat el segle XX, però va posar en evidència la necessitat de fer el tram des de Sarrià fins a Horta. Tant Sarrià com Sant Gervasi van fer treballs en els seus respectius municipis, sobretot per fer possible el pas del tramvia de foc, però no hi havia coincidència en les amplades del vial. Tampoc en el seu nom: a principis del segle XX, per Sarrià era el passeig del Bisbe Morgades mentre que a Sant Gervasi era la Bonanova. Finalment es va unificar, amb el nom actual, l’any 1927.

Publicitat

El passeig va aplegar un bon grapat de torres i mansions de l’alta burgesia barcelonina i tenia l’aspecte de ciutat-jardí —tal com es pot veure a la fotografia—, de fet com bona part del terme de Sant Gervasi. La construcció d’edificis de veïns va ser a partir dels anys cinquanta i han anat substituint la majoria de les antigues torres; de fet, tan sols en queden dues de representatives, la casa Muley Afid, construïda per Puig i Cadafalch, i al davant, entre Pomaret i Iradier, la de la família Negre.

Publicitat

Postal del fons de la família Mestre. La vista del passeig és de cap al 1910, presa des d’un globus captiu sobre la plaça de la Bonanova. A primer pla, a l’esquerra, si veu els horts de Can Mandri.

Notícies relacionades

La història de l’església de la Bonanova: víctima d’un robatori i un incendi

A causa de la falta de pressupost, els veïns de Sant Gervasi van finançar la seva reedificació

100 anys d’una catàstrofe ferroviària del Tren de Sarrià

El 9 d'abril de 1925 van morir 26 persones i va haver-hi 87 ferits greus: tot i la catàstrofe, es va elogiar l’ajuda dels veïns de Sarrià i dels metges del dispensari

El Jardí 115, març de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/04/El-Jardi-115_Marc25_0403.pdf

Vox punxa en l’intent de criminalitzar el centre d’acollida de Cister

Paral·lelament, una vintena de veïns es reuneixen a les portes de l'edifici en una concentració de suport
spot_img

Els Salesians de Sarrià supera el 97% dels aprovats en BI i se situa entre les millors escoles amb aquest programa

Mentre la mitjana global d'aprovats en Batxillerat Internacional és del 80,1%, aquest centre es troba 17 punts per sobre

S’ajorna el judici dels 9 encausats del Sindicat d’Habitatge de Cassoles

Es trasllada al 26 de juny perquè només s'han pogut citar a 4 dels activistes que intentaven evitar el desnonament d'una família

La història de l’església de la Bonanova: víctima d’un robatori i un incendi

A causa de la falta de pressupost, els veïns de Sant Gervasi van finançar la seva reedificació

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí