Publicitat
spot_img

La reducció del català a la Festa Major de Sarrià

"La pretesa neutralitat bilingüe no existeix, és el pretext per a la pèrdua de la llengua més dèbil", l'opinió de Xavier Tenorio i Laia Jubany

Publicat el 19.10.2023 6:30

Opinió

Xavier Tenorio Segarra i Laia Jubany i de Solà

En acabar la paella i el sobretaula cada primer diumenge de Festa Major de Sarrià, baixem a l’acte dels balcons que organitza Casa Orlandai. Més enllà que ens encanta i any rere any som assistents garantits, durant aquestes festes hem detectat una diferència. Un alt ús del castellà. Artistes clarament catalanoparlants presentaven l’acte en la nostra llengua, però l’execució de l’art procedia en castellà.

Aquest fet no és banal, ja que l’ús lingüístic diferenciat segons la seva funció social d’una llengua majoritària (el castellà) per sobre d’una minoritzada (el català) és un dels factors, anomenat diglòssia, que més perjudica aquestes darreres i que, en última instància, porta a la seva pèrdua de prestigi social i en el seu ús.

Publicitat

Sovint podem trobar arguments que s’escuden en la llibertat d’elecció de les persones a l’hora d’explicar els usos lingüístics, arguments que exposen que vivim en una societat bilingüe i que cadascú es pot expressar en la llengua que vulgui. La realitat, però, és que aquesta afirmació parteix d’una falsa percepció d’igualtat entre el català i el castellà. La pretesa neutralitat bilingüe no existeix, sinó que aquest és el pretext necessari perquè en una situació de desigualtat lingüística es vagi produint una substitució progressiva fins a la pèrdua de la més dèbil. Les llengües no desapareixen d’un dia per l’altre, deixen d’utilitzar-se.  

No és causal que la substitució del català es dona prioritàriament en aquells àmbits de poder i prestigi, com són el poder judicial, policial, l’administració pública, negocis, contractació de serveis, o l’exemple que utilitzàvem: l’art i la cultura. Aprofundint en la tendència a reduir el català a l’àmbit familiar i quotidià.

Mentre que l’any 2003 el català a Catalunya era la llengua d’ús habitual del 46 % dels ciutadans, 15 anys més tard havia caigut al 36 %. Passant a ser la tercera regió dels Països Catalans per darrere de La Franja (50 % d’ús habitual) i Andorra (44 %). Una situació extremadament greu si tenim en compte el pes demogràfic del Principat pel que fa al nombre de parlants. 

A ningú se li escapa que arreu dels Països Catalans en pocs anys hi ha una alarmant regressió pel que fa a l’ús del català. Per això considerem que cal posar especial atenció, sobretot per part d’aquells espais amb impacte (i responsabilitat) públic i vetllen per la cultura.

Cal compromís amb el català, utilitzant la llengua en el nostre dia a dia, donant-li el prestigi i reconeixement que li cal -i que es mereix- i això implica, també, apostar pel seu ús en els espais culturals.

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Honorar, honorar-se, per Glòria Vilalta

"Honorant la meva vida honoro també els meus pares i els meus avantpassats. Això comporta no només agrair-los la vida, comporta també tenir-los presents i estimar-los, donar-los un lloc. Sigui en el cor o a casa, amb una fotografia"

Credibilitat personal, per Miquel Saumell

"La credibilitat personal no depèn de la professió que s’exerceix sinó dels valors ètics de l’individu, de l’educació rebuda i del seu tarannà"

L’art d’insultar, per Aitor Romero

"Tampoc s’entén massa bé aquells que insulten en una llengua que el seu interlocutor no entén i es vanten de la seva audàcia. L’acció de l’insult requereix comprensió mútua i, per tant, és necessari utilitzar un codi que la víctima escollida pugui entendre perfectament"

Festa Major de Sarrià 2025: el programa amb totes les activitats

Del 3 al 12 d'octubre, la vila viurà moments de cultura popular, música, dinars de germanor i per primera vegada, una trobada de vehicles clàssics
spot_img

La font de la plaça Molina

Descobreix com una gran font construïda per iniciativa popular el 1874, amb escuts, piques, una placa de marbre desapareguda i el record del moviment d’avantguarda Dau al Set, forma part del mosaic de memòries de l'indret

Carnaval a Sarrià – Sant Gervasi 2026: totes les activitats

Una programació diversa i descentralitzada que omplirà els barris de festa, música, disfresses i activitats per a totes les edats

Fent camí cap als nostres propòsits

"Una manera de fer camí, a casa i a la vida, és buidar. Quan buidem, deixem pas a noves oportunitats. Fem espai per al camí. Fem el camí més fàcil": l'article de Glòria Vilalta

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí