Gent gran
Xavier Romero – Tècnic de la Direcció de Servei a les Persones i al Territori de Sarrià – Sant Gervasi
El districte de Sarrià – Sant Gervasi ha posat en marxa una campanya de fidelització dels comerços i farmàcies que col·laboren amb el projecte Radars a Sant Gervasi – Galvany, la Bonanova i el Putxet i el Farró. El projecte es va implementar en aquests barris l’any 2011, i des d’aleshores està en contínua evolució. En el marc de les accions per continuar desplegant-lo, el districte duu a terme una campanya de fidelització dels “radars comercials” locals, alguns dels quals són col·laboradors des dels inicis del projecte. La primera fase de la campanya, de març a setembre del 2018, ha consistit a entrevistar tots i cadascun dels establiments adherits amb l’objectiu de fer balanç de la seva implicació i aclarir possibles dubtes sobre el funcionament de la iniciativa.
Els intercanvis d’impressions han estat molt enriquidors i han servit per generar una gran quantitat de propostes. Per altra banda, han permès constatar que el projecte és quasi unànimement percebut com una iniciativa molt útil. És pel que fa a l’aplicabilitat en els territoris estudiats on hi ha una certa diversitat d’opinions. Una part dels “radars comercials” opina que el projecte seria encara més necessari en barris de població amb menys poder adquisitiu. Tanmateix, hi ha qui creu que en aquests barris de la zona alta també hi ha molta solitud entre la gent gran i que el projecte hi és tan útil com en qualsevol altre districte de Barcelona. En tot cas, hi ha consens sobre la idea que seria desitjable fer-ne tanta difusió com sigui possible, i en particular de les activitats de barri que s’organitzen, per millorar la qualitat de vida de la gent gran.
El projecte Radars és una proposta de l’Ajuntament de Barcelona per estimular les relacions socials i pal·liar, en la mesura del possible, les situacions de risc i de solitud no volguda de les persones grans de la ciutat. Diversos agents fan de radars amb l’objectiu de detectar i evitar situacions de solitud no volguda entre aquest col·lectiu: CAPs, casals de gent gran, entitats associatives i religioses, centres cívics, etc. I també comerços i farmàcies, que són els anomenats “radars comercials”. El conjunt dels radars té, entre d’altres, la missió de promoure les activitats de barri organitzades periòdicament –festes, caminades, dinars, cafès, mapes de records– i animar els seus usuaris i clients a participar-hi.
Malgrat que tirar endavant un comerç o una farmàcia deixa poc temps per a activitats de voluntariat, gairebé tots els “radars comercials” s’han ofert a contribuir a la difusió del projecte i de les seves activitats en la mesura de les pròpies possibilitats. Radars segueix regularment aquestes contribucions, a fi de coordinar tots els esforços i iniciatives i de continuar reforçant els vincles de comerços i farmàcies amb el projecte.