Publicitat

Teatres del Farró obre les seves portes amb una comèdia de Virginia Woolf mai estrenada a l’estat espanyol

La nova sala, polivalent i amb capacitat per 250 persones, estrena per primera vegada Freshwater

spot_img

Publicat el 17.9.2025 13:01

Cultura

Carme Rocamora

El barri del Farró i la cultura de Barcelona estan d’enhorabona després de la inauguració de La Fàbrica, un nou espai que actuarà de manera coordinada amb el Teatre de la Gleva -que va obrir el 2017-, i que plegats constitueixen “Teatres del Farró“.

Publicitat

La nova sala, polivalent i amb una capacitat per 250 espectadors, va obrir les portes aquest dimarts acompanyada d’un públic amb un perfil marcadament cultural, agrupant actors, dramaturgs i altres professionals de les arts escèniques. L’inici de l’espectacle, que donava pas a la comèdia Freshwater de Virginia Woolf, va ser un pròleg -ideat per Lluïsa Cunillé- que va incloure l’explicació d’aquesta nova etapa posant cara als seus protagonistes, i explicant, també, que és el primer teatre completament autosuficient de l’estat espanyol.

Publicitat

La Fàbrica s’ubica a la plaça de Mañé i Flaquer, on abans hi havia hagut la fàbrica d’electrodomèstics Numax. Dirigiran l’espai els mateixos que ja dirigeixen la Gleva. Albert de la Torre com a director artístic, i el seu fill Daniel de la Torre com a gerent.

Amb l’obertura del nou espai, una estrena pionera a l’estat espanyol, la comèdia de Woolf, amb dramatúrgia i direcció d’Albert Arribas. El repartiment no fa curt, amb cares conegudes com Pep Munné, Paula Blanco, Carles Martínez, Antònia Jaume, Marta Ossó, Cristi Garbo, Albert de la Torre, i Mario Gas i Míriam Alamany, aquests dos últims compartint el paper de la reina d’Anglaterra.

Un reconeixement a la qualitat dramàtica de Woolf

Freshwater va ser lloc de trobada del grup de Bloomsbury, on van representar en el primer quart del segle XX aquesta comèdia esbojarrada sobre la creació i l’art, tot recreant una trobada en aquell mateix lloc, dècades abans, d’artistes com el pintor Watts, el poeta Tennyson, la fotòrgafa Julia Margaret Cameron i l’actriu Ellen Terry, entre d’altres.

L’espectacle és un cant a l’art i els artistes però també una aposta per posar en valor a Woolf, una de les millors dramaturgues del teatre occidental però que encara no ha vist reconeguda la qualitat de la seva producció dramàtica. Precisament això no és un fet que ens ve de nou a Catalunya, perquè en certa manera també és la història del teatre de Mercè Rodoreda, de qui només es va arribar a estrenar una obra en vida seva.

És cert però, que en el cas de Woolf, la seva producció dramàtica es limita a Freshwater. La va començar a escriure el 1923 i la va enllestir el 1935. “És tan complexa i brillant, que per si sola ja mereix ocupar un lloc eminent dins el cànon teatral del segle XX“, exposa Albert Arribas.

El punt de partida de Freshwater sembla un acudit. La posada en escena per si mateixa ja va provocar riures entre el públic. Es tracta d’una fotògrafa, un filòsof, un pintor, un poeta i una futura actriu, que passen les hores plegats en un aparent reducte de pau i tranquil·litat lluny de la gran ciutat. Es tracta de figures ben conegudes del món cultural victorià britànic, però l’aparença de sàtira historicista d’aquest elit cultural no rebaixa en absolut la universalitat de la comèdia de Woolf. Es tracta de conflictes universals, com la problemàtica relació entre generacions, la difícil comunicació entre ànimes solitàries, les violències que encobreix qualsevol vida aparentment reposada, la frustració dels afanys de transcendència en un món sense grans autoritats estables, o l’ambivalent relació de dependència i rebuig entre una modernitat i la tradició que l’antecedia.

Més de 500 representacions

Al llarg d’aquesta temporada, Teatres del Farró oferirà més de 500 representacions de 30 espectacles, 10 de les quals són produccions pròpies. Entre les firmes, Mario Gas, Fernando Bernués, Clara Manyós, Ferran Dordal, Dobrin Plamenov, Paco Zarzoso, Paco Ortega, Cristi Garbo, Toni Rumbau, Roger Vila, Eu Manzanares i Miranda Gas.

A La Gleva, la temporada s’iniciarà el 17 de setembre amb A mans plenes, de Toni Rumbau, el gran titellaire fundador del Teatre Malic, un espectacle que serveix per celebrar el seus més de 50 anys de carrera.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Neix un pol artístic gestionat per la Gleva: Teatres del Farró

El teatre farronenc obrirà un nou espai escènic que s'ubicarà a la plaça de Mañé i Flaquer la tardor de 2025

‘El nebot de Rameau’ converteix el diàleg de Diderot en una sàtira sobre el compromís social

La Gleva estrena l’obra de teatre dirigida per Ramon Simó, que es podrà veure fins al 26 de gener

Tangos en homenatge a Cunillé i altres propostes escèniques: el programa de la Gleva fins a final d’any

'Les bacants', d'Albert Arribas o 'Otel·lo', de Josep Pere Peyró són algunes de les obres que es podran veure

La República Catalana, Josep Pla i Kafka es colen a la cartellera del Teatre la Gleva

Les estrenes de teatre programades a la petita sala del Farró fins a l'estiu del 2024
spot_img

“Viure l’espai públic”, un recull sobre el pas de la dictadura a la democràcia a Sarrià

Un grup de persones vinculades a Sarrià, i algunes que van viure aquests fets, s’han reunit per recollir informació i documentació; El Jardí en publica el llibre

Sarrià-Sant Gervasi s’uneix a la jornada de lluita per Palestina

La plataforma per la Justícia Global i la Cooperació Internacional del districte convoca una concentració aquest dijous a les 18:30 a la plaça de Sarrià

Afrontar la incapacitació en la vellesa: emocions, acompanyament i recursos de suport

Envellir comporta canvis físics i cognitius, que poden generar sentiments difícils de gestionar. La pèrdua d’autonomia no és només una qüestió pràctica: implica un procés emocional complex que cal acompanyar amb sensibilitat i recursos

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]