Publicitat

Dèficits, capacitats o persones: on posar l’accent?

Les persones amb demència necessiten supervisió, però sobretot suport, atenció i comprensió

spot_img

Publicat el 30.6.2022 6:30

Opinió

Carmen Martínez, Fundació Uszheimer

Les persones som individus únics. Cadascú de nosaltres tenim caràcters diferents, formes de pensar i de fer diferents, diversos interessos i aficions i una història de vida igualment única que ens dona significat. Aquesta realitat no l’hauríem de perdre de vista en el cas de les persones grans, ni tampoc en el cas de persones grans amb deteriorament cognitiu en estat de dependència.

Publicitat

Davant d’un cas de demència, moltes vegades sorgeix el dilema, dins de la família, de quin recurs és el més apropiat per al nostre familiar. Sigui a casa o sigui en un centre, hauríem de tenir present l’atenció integral i global de la persona. És bàsic mantenir el seu paper actiu, en la mesura del possible, tenint en compte les seves necessitats (que no són només les assistencials i mèdiques), els seus desitjos, gustos i sentiments, donant així dignitat a la persona respectant els seus drets. L’objectiu és garantir el seu benestar emocional i la seva qualitat de vida.

Publicitat

Algun dels aspectes clau de tota intervenció professional hauria de ser la d’afavorir la seva llibertat i presa de decisions mentre puguin, la preservació de la seva intimitat i privacitat, la inclusió social, el respecte a la diferència, consideració que ens porta a suprimir les actituds sobreprotectores i les actuacions d’infantilització. La persona amb demència necessita supervisió, però sobretot suport, atenció i comprensió. Els ritmes han d’ajustar-se a la persona i no a l’inrevés. És una qüestió d’empatia, flexibilitat i ajustament a la situació.

Estem acostumats a posar l’accent en les coses negatives, tant de l’entorn com de les persones que ens envolten, i hauríem d’actuar a la inversa, posant l’èmfasi en la part positiva (veure el got mig ple i no mig buit). Tenir una visió positiva i optimista ens ajuda a mitigar i poder reconduir moltes de les alteracions conductuals amb què ens podem trobar, així com els sentiments de malestar que es produeixen. Per tant, hem de focalitzar l’atenció i la intervenció en les capacitats i habilitats de la persona dependent i no en els seus dèficits o mancances.

Si el que busquem és donar suport a les capacitats i habilitats que la persona manté, és imprescindible escoltar-la. Hem de facilitar que aquesta persona tingui oportunitats i espais per poder parlar, comentar i prendre decisions. Una eina que pot facilitar això és la figura del referent, que ha de ser una persona propera a qui es puguin dirigir i poder expressar els seus dubtes, problemes, angoixes, desitjos, interessos, etc.

En definitiva, tota intervenció educativa ha de col·locar la persona gran en el centre de l’atenció, convertint-la en l’eix conductor de la intervenció. Es tracta d’acompanyar la persona amb demència per tal que tingui la millor qualitat de vida, i això implica escoltar-la a ella i a la seva xarxa de suport.

Carmen Martínez és mestra d’educació especial

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Fibromiàlgia i estimulació cognitiva: claus per millorar la qualitat  de vida

L'objectiu de l'estimulació cognitiva és ajudar a estabilitzar o millorar els símptomes i el deteriorament cognitiu

L’impacte dels joves en l’envelliment actiu

"Els contactes intergeneracionals afavoreixen els lligams entre generacions i promouen el sentiment d’il·lusió i utilitat de les persones grans en la societat": l'article de la Fundació Ushzeimer

Sense esperar res a canvi: Gràcies, avis

"Ignorar el seu valor empobreix la nostra societat, perquè perdem l'oportunitat d'aprendre de la seva experiència i saviesa", escriu Puig

La intimitat, la sexualitat i el tacte en persones amb demència

Presentar-se despullat davant d'algú pot ser una manera de comunicar una cosa que la persona no és capaç d'expressar de manera convencional: malestar, dolor...
spot_img

Jesuïtes Sant Gervasi i el Casal Sant Ildefons: una aliança transformadora a través del TR i el voluntariat

La proposta educativa combina l’aprenentatge acadèmic amb el compromís social, permetent que els estudiants col·laborin setmanalment amb diferents entitats del barri i la ciutat

Josep Carner, un poeta excels dins un rostre inacabat

Va instal·lar-se a Sarrià l'any 1914, en una torre llogada al carrer de Pomaret; va publicar alguns poemes en el butlletí de l'Orfeó Sarrianenc i a La Cònsola, revista impulsada per J.V.Foix

Neix una associació a Collserola per situar la creativitat al centre de la vida veïnal

Collserola Creativa ja compta ja amb 32 socis i fa una crida a la participació per seguir construint una oferta cultural col·lectiva i arrelada al territori

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]