Educació
Natalia Avellan
Dos anys després que diverses associacions de famílies aconseguissin unir forces per crear la Xarxa de Mobilitat Escolar de Sarrià, aquest 2025 el govern municipal accepta la proposta d’ERC per constituir una Taula de Mobilitat Escolar al districte de Sarrià-Sant Gervasi.
L’acceptació de tirar endavant aquesta nova eina s’ha anunciat durant la sessió ordinària de la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge, celebrada el 21 de gener. Un dels precs presentats pels republicans ha estat el del compliment, per part del govern municipal, de constituir la taula, la qual haurà d’estar integrada per la Xarxa de Mobilitat Escolar de Sarrià, les AFAs dels centres escolars, els grups polítics i els agents implicats.
Tanmateix, no és la primera vegada que ERC proposa aquesta iniciativa amb l’objectiu de fomentar la mobilitat sostenible en els desplaçaments als centres escolars. Durant l’anterior mandat, es va aprovar aquesta mateixa proposta dels republicans amb només amb el vot en contra de VOX. Però la suposada creació de la Taula de Mobilitat Escolar a Sarrià-Sant Gervasi va quedar aturada durant tot el 2024. “El que fem ara és portar-ho a la comissió perquè s’activi aquesta Taula de Mobilitat Escolar per tractar aquest tema específic”, reclama Rosa Suriñach, regidora d’ERC. El govern ha mostrat la seva voluntat d’activar la iniciativa, “amb la proposta que es condueixi aquest debat a l’espai de treball predilecte dins el pacte per a la mobilitat a nivell de ciutat“, on hi ha una taula específica de mobilitat escolar.
La densitat escolar i l’hegemonia del vehicle privat
Segons el darrer Informe de Salut de Barcelona, publicat el desembre de 2024 per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), el 2021 Sarrià-Sant Gervasi va registrar el percentatge més baix de mobilitat escolar activa, que genera clars beneficis per a la salut infantil. Només un 42% dels alumnes del districte es desplacen caminant o en bicicleta, en contrast amb el 84% de Sant Andreu, el districte que lidera la llista.
Agafant aquestes dades, cal tenir en compte que Sarrià-Sant Gervasi és un dels districtes amb més densitat de centres educatius d’Europa, amb més de 40.000 alumnes que es desplacen diàriament. També venen molts alumnes que no són residents al districte, el que ajuda a explicar aquestes xifres. Tanmateix, la manca de carrils bici, l’orografia complicada amb moltes costes i una xarxa de transport públic que no respon a les necessitats escolars són les principals causes de l’hegemonia del vehicle motoritzat al districte.