Publicitat

El cronista Dionís Jeroni Jorba

spot_img

Publicat el 29.4.2018 10:00

Bellesguard

Esteban Galindo

Publicitat

A finals del segle XVI, concretament l’any 1589, en Jeroni Jorba publicava la seva Descripción de las excelencias de la muy insigne ciudad de Barcelona. En aquesta obra, escrita primer en català, traduïda amb posterioritat al llatí i per últim al castellà, en Jeroni presentava la ciutat comtal com a matèria d’estudi. No era la primera vegada que algú descrivia Barcelona, ja que quasi cent anys abans, es publicà l’obra de Jeroni Pau titulada Barcino. De fet, en Jorba segueix i copia en ocasions el treball d’en Jeroni Pau actualitzant-lo.

Publicitat

El motiu pel qual es presenta a aquest autor en aquest article és doble: primer perquè ens fa una composició de la ciutat comtal, i segon, perquè dins de les seves descripcions farà una molt acurada de la torre Bellesguard, potser, la que més informació ens ha aportat fins al moment.

En Jeroni de Jorba va néixer a la ciutat comtal, on als 15 anys ja estudiava teologia a la Universitat de Barcelona. Com ell mateix diu, l’any 1589 ocupava càrrecs de catedràtic ordinari de lleis a la Universitat. Imbuït per l’esperit de l’època, Jorba inicià la seva obra començant pel fundador de la ciutat, tal i com ho havia fet Titus Livi sobre Roma al seu treball “Ab urbe condita”. Es tractava de confeccionar la narració d’una gran Vrbs, i no havia cap amb tant prestigi com la ciutat del Tíber. Jorba presentà a Barcelona com una ciutat antiga, il·lustre i poderosa, fundada per Amílcar Barca, el cartaginès, o bé pel propi Hèrcules.
Realment, la finalitat del seu treball i com recull el propi títol de la mateixa és lloar Barcelona, destacar la seva capitalitat dins de Catalunya. El més interessant és que per fer-ho descriu els seus edificis, torres, ponts i portes, esglésies i monestirs, places i carrers, i els seus voltants com la muntanya de Montjuïc i la serra de Collserola.

És amb motiu d’una passejada per aquesta zona quan explica que “cerca de Pedralbes hay muchas torres de señores particulares y un castillo nombrado de Bellesguarte, antiguamente de los reyes de Aragón, el cual está cercado de sus murallas y torres: un gran patio, una fuente y cisterna, un huerto muy lindo y una lonja con columnas y insignias de reyes de Aragón; una capilla, dos galerías con veinticuatro ventanas, donde se puede ver Barcelona y el mar, una sala de armas, la cárcel, capilla, reloges; y es un lugar muy sano”. A partir d’aquesta descripció podem acreditar que Bellesguard tenia una muralla que l’envoltava, amb torres, de les quals només han arribat fins al nostres dies tres.

El més destacable d’aquests escrits és que ens aporten la visió d’un humanista, com concebien la ciutat, tant la part humana com la material, i especialment ens fa una descripció de la torre Bellesguard abans de les destrosses que patirà la casa amb la Guerra dels Segadors primer i després amb la de Successió, deixant-la molt malmesa i que gràcies a la descripció d’en Dionís Jeroni podem fer-nos una idea de la magnitud de la torre.

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Neix la Copa Sarrià, un torneig per fer barri a través del futbol

Organitzada per exalumnes del Sant Ignasi, comptarà amb la participació de vuit equips masculins de Sarrià-Sant Gervasi i espera ser un espai de trobada per a tot el veïnat

El Jardí 119, juliol de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_119_Juliol25_ok.pdf

El Jardí 118, juny de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El-Jardi_118_Juny25_ok.pdf

El Jardí 116, abril de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_116_Abril25.pdf
spot_img

Galvany camina per la pau

La comunitat de Sant Ildefons reuneix més d'un centenar de persones en el marc de les activitats per reflexionar i treballar per la pau

Tòtem I, 10 anys als jardins de la Vil·la Florida

Magels Landet celebra a Vil·la Florida l'aniversari d'una escultura que transmet un missatge de tolerància i integració d'altres cultures en la nostra societat

L’Antena Solidària Trail Pedralbes 2025 exhaureix dorsals i consolida el seu caràcter solidari i comunitari 

L’esdeveniment reuneix més de 500 corredors i prop de 100 voluntaris en una matinal marcada per la participació juvenil, l’entorn natural de Collserola i la implicació d’entitats del barri

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí