Publicitat

Joc de mirades

Publicat el 13.1.2016 10:00

Opinió: L’art d’observar

Pau Farràs

Des de fa unes setmanes, cada vegada que he d’anar al centre de Barcelona, estic delerosa d’arribar als Ferrocarrils. Quin tren em tocarà? Tornaré a viatjar al tren dedicat a Màrius Torres? I és que em vaig quedar meravellada el dia que hi vaig llegir uns versos seus d’una de les cançons a Mahalta:

Publicitat

Fins la paraula més difícil, els teus ulls
que fàcilment saben donar-la!
Quan, al fons, dels silencis, la busques i et reculls,
la teva mirada ja parla.

Publicitat

Em vaig quedar presa d’aquesta idea de la mirada que parla, de com uns ulls que miren transmeten, parlen, parlen en silenci, diuen la paraula més difícil. Però aquests quatre versos són suggerents perquè poden llegir-se de maneres diferents. Recordeu aquell dibuix tan conegut en què hi ha representat a la vegada el rostre d’una dona jove i d’una dona vella i que, segons com el mires, en veus una o en veus l’altra? Doncs això és el què em passa amb aquests versos. D’una banda em suggereixen que cal una predisposició a descobrir aquesta paraula, a deixar-se mirar; el receptor hi ha de ser. De l’altra —és a dir, de la banda de l’emissor—, em suggereix que cal estar en contacte amb si mateix per poder veure i que aquesta sigui una mirada amb sentit; cal fer silenci, cal recollir-se i buscar en les profunditats de si mateix.

Just a la plataforma del tren on llegia aquests versos, hi havia una dona i un infant. La dona seia en un dels seients abatibles del cap del vagó. Amb la mà esquerra subjectava el cotxet on viatjava l’infant; amb la dreta, un smartphone que teclejava amb el polze i on concentrava la seva atenció. L’infant a voltes mirava cap a la mare, a voltes mig semblava que s’endormisqués o que posés la mirada a l’infinit. Entre ell i la dona, el telèfon. Si no fos que una escena semblant l’he vista moltes altres vegades, potser no m’hauria cridat l’atenció. Però aquesta imatge que veig repetida una multitud de vegades, sota les paraules de Torres fa que m’esclatin interrogants: On és aquest joc de mirades plenes de sentit entre una mare i un bebè? Si entre la mirada de l’una i de l’altre s’interposa un instrument qualsevol, on és aquesta mirada de la mare o de l’adult que, en el silenci, veu de la seva experiència interna per tornar-se paraula adreçada a l’infant? Què se’n fa de la mirada d’aquest infant, que s’ofereix a la mare a ser mirat? La mare té un receptor incondicional disposat a aprendre de la seva mirada, de llegir-la, d’entendre-la, de retornar-la. Com deu ser l’experiència de no trobar retorn? Com deu ser l’experiència de no veure la mirada del teu fill?

Així que vaig tornar a casa, vaig buscar la cançó sencera. Llegeixo la tercera estrofa:

Per això quan, abans de deixar-me, somrius,
emmudits els llavis de rosa,
al mirall dels teus ulls el mot que ja no dius
insinuar-se encara gosa. 

Tot un joc de subtileses, de reflexos i contrareflexos. I penso que, com en un joc de miralls infinits, això és el que necessitem per viure, poder mirar la mirada de l’altre que ens mira i que mira com el mirem i que ens fa sentir mirats tot mirant-lo, mirant com se sent mirat.

Pau Farràs Ribas és consultora, www.nodre.com

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Es publica un recull de tots els textos poètics que J.V Foix va divulgar abans de la Guerra Civil

'Cap mà no em diu adéu. Poesia 1917-1936' (Edicions 62) està a la venda a les llibreries des de principis d'any

La rosa de Sant Jordi

Un poema de Roser Díaz pels lectors d'El Jardí

‘El món de les persones’, poesia feminista amb Roser Díaz

Dones amb els mateixos drets que els homes, un poema pels lectors d'El Jardí

Clementina Arderiu i Voltas, la poeta amb un disc dedicat per Pau Riba

El matrimoni Riba-Arderiu s’instal·là al carrer de Roca i Batlle, al Putxet
spot_img

Els carrers de Sarrià-Sant Gervasi s’il·luminen per Nadal

El 22 de novembre es va dur a terme l'acte oficial d'encesa de llums a la plaça Consell de la Vila: així es veuen els carrers del districte aquest 2025

El carrer de Laforja: història i curiositats

L’origen del carrer és el 1776, quan Jaume Rosés i Lleonart, pagès de Sarrià amb deutes per saldar, va vendre part de la finca del compte de Bell-lloc a Pere Delaforge i Grau, botiguer de teixits i ciutadà de Barcelona

La vegetació del voltant de la parròquia Sant Vicenç de Sarrià

L’església de Sant Vicenç de Sarrià constitueix el centre neuràlgic del barri de Sarrià. Al seu voltant se situen tres places amb nom propi que contenen sengles enjardinaments: la placeta del Roser; la plaça del Consell de la Vila, on se situa la Seu del Districte; i la plaça de Sarrià, flanquejada a ponent per la façana principal de la parròquia i a llevant per la recentment inaugurada Biblioteca J. V. Foix.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí