20.9 C
Sant Gervasi
| Dijous 24 de setembre de 2020 |

La contaminació de les motos i la contribució de Sarrià-Sant Gervasi

El potencial contaminant de cada persona que viu al districte de Sarrià-Sant Gervasi és superior a la mitjana de Barcelona

Opinió

Xavier Bohigas

La contaminació a les ciutats, i en particular a Barcelona, és una de les preocupacions de la ciutadania, tant pels seus efectes sobre la salut de les persones com sobre el medi ambient. I és que el trànsit de vehicles és el principal origen de la mala qualitat de l’aire que respirem. Els darrers temps s’han donat moltes dades sobre la contaminació que generen els cotxes, amb moltes comparacions segons el tipus de motor dièsel-benzina, o segons l’antiguitat.  Però, i les motos? Molta gent creu que les motos, pel fet de tenir, en general, motors de menor cilindrada i consumir menys combustible, contaminen menys que els cotxes. Això no és així. Vegem-ho.

La Unió Europea, amb l’objectiu de reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i contaminants perjudicials per a la salut de les persones, va establir uns límits a les emissions de determinats gasos que els vehicles nous no podien superar. Són les conegudes normes Euro; la primera d’elles es va establir el 1988. Repassem algun d’aquests límits.

A una moto se li permet emetre més del doble de CO i el doble de NOx que un cotxe per cada quilòmetre recorregut

Publicitat

Fixem-nos en les emissions de CO i NOx, dos dels gasos que contribueixen a la mala qualitat de l’aire i que són molt perjudicials per a la salut. Comparem, primer, les emissions permeses, segons la normativa europea, d’una moto i d’un cotxe fabricats el 2005. Una moto pot emetre fins a 5.500 mg de CO per cada quilòmetre recorregut, mentre que un cotxe de benzina pot emetre fins a 2.200 mg/km de CO. La mateixa moto podria emetre 300 mg/km de NOx i el cotxe únicament 150 mg/km. És a dir, a una moto se li permet emetre més del doble de CO i el doble de NOx que un cotxe per cada quilòmetre recorregut. Quedi clar que aquestes emissions corresponen a la distància recorreguda pel vehicle i no al combustible gastat.

Comparem ara els cotxes i motos més nous. La normativa europea permet unes emissions de fins a 70 mg/km de NOx a les motos, de fins a 60 mg/km als cotxes de benzina i 70 mg/km als dièsel. I pel que fa al CO, el límit per a les motos és de 1.140 mg/km i de 1.000 mg/km per als cotxes de benzina i de 500 mg/km per als dièsel. I els ciclomotors? El límit de les emissions de CO dels ciclomotors i cotxes més nous, fabricats a partir de 2017, és el mateix: 1.000 mg/km. Però aquests cotxes poden emetre fins a 60 mg/km de NOx, mentre que els ciclomotors se’ls permet emetre fins a 170 mg/km, gairebé el triple. Les diferències encara són més acusades en les emissions permeses d’hidrocarburs: el límit per als cotxes de benzina és de 100 mg/km, mentre que per a les motos és de 380 mg/km i per als ciclomotors s’enfila fins a 630 mg/km (les emissions de les motos poden ser gairebé quatre vegades superiors a les dels cotxes i les dels ciclomotors sis). Pel que fa a les motos noves, les emissions permeses són superiors a les dels cotxes nous.

Els ciclomotors i motos poden emetre més gasos contaminants que els cotxes

En definitiva, si ens fixem en les emissions màximes permeses per la normativa europea, els ciclomotors i motos poden emetre més gasos contaminants que els cotxes. I a la nostra ciutat, quina és la contribució dels vehicles de Sarrià-Sant Gervasi a la contaminació?

A finals de 2017, a Barcelona hi havia un total de 962.111 vehicles registrats, dels quals 231.203 eren motos i 56.118 ciclomotors; la resta eren furgonetes, camions i altres vehicles. La contribució del districte de Sarrià-Sant Gervasi és molt important. Així, el districte, malgrat que representa el 9,2 % de la població acumula el 13,1% dels vehicles. Aquesta diferència percentual pot semblar petita, però ens farem una idea més clara si analitzem el nombre de vehicles per mil habitants. En el total de Barcelona hi ha 594 vehicles (363 cotxes i 177 entre motos i ciclomotors) per cada mil habitants. En el cas de Sarrià-Sant Gervasi, la proporció augmenta de manera notable: cada mil residents del districte acumulen 844 vehicles (499 cotxes i 302 motos i ciclomotors). Un 42 % superior a la mitjana de la ciutat. Si només tenim en compte els majors de 18 anys, resulta que al nostre districte hi ha 935 vehicles per cada mil habitants majors de 18 anys. Gairebé un vehicle per cada persona que pot tenir permís de conduir.

Aquestes dades indiquen que el potencial contaminant de cada persona que viu al districte de Sarrià-Sant Gervasi és superior a la mitjana de Barcelona. Algú podria al·legar que no tots els vehicles contaminen igual i que hi ha molta gent que gairebé no l’utilitza. Completament d’acord, però aquesta consideració és, probablement, vàlida també en altres districtes. I en aquest article només pretenem donar una visió global de la situació. 

Si volem millorar l’aire que respirem a Barcelona, hem de desplaçar-nos a peu, en bicicleta o en transport públic. I les persones que vivim a Sarrià-Sant Gervasi hem de fer un esforç suplementari, ja que la nostra potencial contribució individual a la contaminació és superior a la mitjana de la ciutat.

 

Xavier Bohigas és doctor en Física i professor jubilat de la Universitat Politècnica de Catalunya.

 

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.